Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Petra Elio Serti, lärare och tisdagskrönikör i GP.

Petra Elio Serti: "Härligt att ta del av de ungas drömmar"

KRÖNIKA: En ny skoltermin har just startat. Läraren och tisdagskrönikören Petra Elio Serti är fylld av tillförsikt.

Välkomna till en ny termin, en termin som präglas av drömmar, förväntningar, känslor, relationer, prov, heta diskussioner om betyg, sena ankomster och trötta morgnar.   
Terminen är nu i full gång och skolan är fylld med ungdomar som ursprungligen härstammar från stora delar av världen. De ska mötas och erfarenheter, kunskaper och lärdomar ska utbytas. 

Första dagen samlades all personal i matsalen för diverse information och uppstart av det nya läsåret. Man kände hur rummet var laddat med glädje, längtan och nyfikenhet. Vi lyssnade till rektorerna som inledde men också kollegorna som delade med sig av erfarenheter från gångna år. När sedan de nya lärarkollegorna presenterades möttes de av applåder. Applåder för att de ska känna sig välkomna, för att de är viktiga och för att de kommer att bidra med nya idéer inför framtiden. I stort så tror jag även att vi alla applåderade varandra och oss själva för den stolthet man har för yrket och även om det emellanåt är tufft så vet man att det man gör har ett stort syfte. 

Utöver min lärarroll är jag även samordnare vilket innebär att hjälpa eleverna att planera så att de når tillräckligt många ämnen och betyg för att senare vara behöriga till ett gymnasieprogram.  
Under första veckorna möter jag och mina kollegor många elever vars studieplan inte är fullständig och många av dem saknar betyg från grundskolan. Det har köats utanför mitt rum och eleverna är mycket ivriga att få läsa ett specifikt program eller läsa kurser i snabb takt, för att kunna fullfölja sina drömmar. Det har varit långa och bråda dagar med många samtal och blandade känslor. Det har hänt att samma elever har besökt mig upprepade gånger i en veckas tid, i hopp om att jag dagen efter kan möta deras förfrågan och vilja. Ibland kan man det, ibland går det sämre. Detta är beroende av olika faktorer, men mitt i allt detta kände jag mig trots allt ganska nöjd på vägen hem. 
Vi har en otroligt flexibel organisation som arbetar med att utveckla ett system för att anpassa studierna efter varje individs bakgrund och förmåga. När man studieplanerar är syftet att hitta ett sätt för eleven att lyckas oavsett om den saknar grundskolekurser, byter till vår skola från en annan eller påbörjat gymnasiet i ett annat land och vill läsa färdigt hos oss. Det är så härligt och energifullt att få ta del av unga människors planer, drömmar och viljor. Alla vi som arbetar på skolan kämpar tillsammans för att hitta vägar framåt.

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Den blanka sidan skiner av elever med en massa drivkraft, men på andra sidan myntet möter man elever som inte är motiverade till studier men som ändå vill ingå i ett socialt sammanhang. Dessa elever måste vi inspirera så att de också vågar drömma. Vårt uppdrag är just att tala om för eleverna att vi tror på dem även om de inte tror på sig själva. Att vara pedagog betyder att gå bredvid, att stötta och att leda. Alla behöver vi, och nu menar jag verkligen alla, någon att luta oss mot ibland.  

Om man följer skoldebatten så kan man läsa om sjunkande skolresultat, brist på lärare, hög arbetsbörda, alltför lite tid till för- och efterarbete. Listan kan göras lång och jag hoppas den förändras till det bättre. När jag ser vad vi bidrar med till elevernas framtid – ett rikare samhälle med människor som har utbildning, då känner jag att det är värt, det som krävs av mig som lärare och medmänniska. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.