Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Petra Elio Serti, lärare och tisdagskrönikör.

Petra Elio Serti: "Då blir jag rörd, stolt och lycklig"

"I år har jag en speciell elev i åtanke när det gäller fantastiska insatser. Eleven har bott Sverige i fem år och har nu sökt till läkarprogrammet i Göteborg med gymnasiebetyget A i nästan alla kurser", skriver läraren Petra Elio Serti i sin tisdagskrönika.

Tänk er att tiden i skolan är ett hundrameterslopp. Under skoltiden så ska alla elever ta sig över mållinjen längst borta i änden på banan. Vissa kommer att glida över utan att få upp pulsen särskilt mycket, några kommer att ramla över målsnöret andfådda och totalt utmattade. Men alla ska över. Detta är skolans uppdrag – alla ska över mållinjen.
Men det finns ett problem. Alla startar inte på startlinjen. Elever som har en trygg uppväxt, har föräldrar som engagerar sig i utbildningen eller har samma språk som det som talas i skolan kommer att ha det lite bättre förspänt. De kommer att starta lite längre fram. De elever som inte har dessa förutsättningar kommer i vissa fall att sitta i omklädningsrummet och fundera på hur man knyter skorna.
Men alla ska komma i mål innan tiden är ute.

Maj månad är över och man drar en lättnadens suck. Jag har tidigare skrivit om denna tunga månad med betyg, rättning, nationella prov. Ibland vet man inte hur man ska få tiden att räcka till, men på något sätt gick det även i år. Vi har sjungit om studenten och firat våra och elevernas framgångar, gett betyg och många fina stipendier. Varje studentavslutning blir jag väldig rörd, stolt och lycklig. Men ett styng av oro och bekymmer letar sig alltid in. Vad kommer nu att hända med de som inte lyckades få en gymnasieexamen? Vad kommer det att bli av dem? Hur ska samhället kunna se bortom bristen på avslut och se alla de kvalitéer som vi mött men som inte ger betyg? 
I ljuset av de utmaningar, svårigheter och hinder som elever möter så är det en så skön känsla när elever som suttit i omklädningsrummet och tränat på sin skosnörning går i mål samtidigt och med lika goda resultat som eleverna som startat halvvägs fram på banan. När den investering som vi alla har gjort i skolsystemet och elevens lärande ger full utdelning. 

I år har jag en speciell elev i åtanke när det gäller fantastiska insatser. Eleven har bott Sverige i fem år och har nu sökt till läkarprogrammet i Göteborg med gymnasiebetyget A i nästan alla kurser. När jag frågade honom vad som gjorde att han klarade sig så bra svarade han: “Planering, förberedelse, närvarande lärare och att läsa många böcker". Detta var hans tips. Detta är alla lärares bästa tips.
Eleven berättade att han ser ljust på framtiden och tycker Sverige är möjligheternas land, ett fantastiskt land och han vill ge tillbaka genom att studera mera, eventuellt forska, men också vara en god förebild och hjälpa andra med studier.
”När livet är enkelt så blir man lat man tror att allt ska ordna sig, men har man kämpat hela livet och jobbat sen man var sju år då ska inte utbildning vara ett hinder utan en möjlighet man ska ta till vara på”.

Det är viktigt att vi lyfter de studiemotiverande, att vi pratar med dem om framgångsfaktorer och samtidigt planerar och ser över hur vi ska göra för att fler ska ta en examen, bli en tillgång i samhället och se ljust på framtiden. 
Nu är det snart sommarlov och detta läsår har för mig handlat om mänskliga rättigheter, likabehandling, fusk, prov, ledarskap, studieplaner med flera olika inslag i kurser och projekt. Allt detta görs möjligt av en lärarkår som drivs av att göra allt de kan, med de resurser de har för att bygga Sveriges framtid och stärka landets ungdomar. Låt oss fortsätta med detta uppdrag ge oss de verktyg vi behöver. 
Nu tar vi ett välförtjänt sommarlov!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.