Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Peter Jungvid är ekonomen som hittat tekniska lösningar till personer med sämre hörsel. Bara i Sverige finns det en miljon människor med hörselnedsättning. Bilden han håller i handen visar en ung Peter Jungvid, som använde badrummet för att göra en miljötest av första produkten. Duschen bakom draperiet stod på för att nå hög luftfuktighet. Mätsladden gick ut under dörrspringan där en ingenjör informerade om vad Peter skulle göra.

Peter får folk att höra bättre

Peter Jungvid gör livet enklare och tryggare för personer med nedsatt hörsel. "En av sju hör dåligt och har praktiska problem med det. Och många musiker är medvetna om de risker som de utsätts för", säger han.

Året var 1988, före mobilernas tid. Peter, teknisk intresserad ekonom, fick idén som förändrade hans liv och tillvaron för många med hörselhandikapp, i världens alla hörn.
–  Alla i det kontorslandskap jag jobbat på hade fast telefon och samma ringsignal. Det skapade förvirring. "Är det din eller min?", var en vanlig fråga, säger han.  
Peter såg det som en utmaning att hjälpa sina tidigare kollegor genom att skapa olika ringsignaler. Från idé till kommersialisering. 

Testerna körde han i badrummet hemma på Landsvägsgatan i 40 grader och med hög luftfuktighet. Kontoret hade han i vardagsrummet. 
– Jag fick inte plats att bo kvar själv och fick skaffa en rivningslägenhet, i Majorna, minns Peter, som var 27 år då.
– Jag sålde min bil och aktier för att överleva. Jag tvingades ta banklån. Produkten kostade en halv miljon att utveckla. Det gällde att snabbt få ut den på marknaden för att finansiera fortsättningen, säger han. 

Han hyrde en dator och försökte göra designen själv. En kompis tycket att den såg ut som en rysk radio från 1950. 
Peter anlitade då den numera pensionerade industridesignern Jan Hamph, Särö. För de elektroniska lösningarna anställde han folk från Chalmers.

I dag hade idén varit dödfödd men produkten "Bellman ringer" säljer fortfarande, efter 26 år.
Hörcentralerna frågade om han kunde göra något liknande med dörrsignaler. 
– Personer med sämre hörsel hör inte när det kommer besök och anhöriga som förgäves ringer på blir oroliga. 
Jungvids "Bellman visit" kom fem år senare. Den kan placeras så att det plingar till inne i lägenheten. 
– Den fungerar också som babyvakt. Föräldrar som hör dåligt behöver inte känna samma bundenhet av att ha barnet synligt. 

En flash-signal kan berätta om ljudet kommer från telefonen, dörren eller babyn. 
– Det går också att ha en mottagare på armen eller en vibrator i fickan.
Ett annat system gör det möjligt att med digital teknik höra konversationer.
– Den här gruppen kan nu delta i möten och konferenser med samma behållning som alla andra.
Företaget Bellman & Symfon har erövrat världen, och har ett 60-tal anställda med kontor i Kina, dotterbolag i Tyskland och distributör i Nordamerika. 

Företaget jobbar också med att förhindra hörselskador.
– Musiker är utsatta och använder våra hörselskydd, som är utrusade med ett akustiskt filter. Skydden är skräddarsydda efter hörselgången och sitter diskret i örat. Och med rak dämpning förstörs inte känslan i musiken, säger Peter. 
Ljudnivån för förskolelärare kan också vara pressad. Den yrkeskåren använder också hörselskydden.
Kriget om vem som ska bestämma volymen på teven finns i många hem. 
Peter har löst även det problemet tekniskt, så att alla blir nöjda. 
Idéerna dyker upp i kontakterna med hörselhandikappade och från företag som tipsar, om funktion, användbarhet och design.

Bild: Clas-Göran Sandblom
Bild: Clas-Göran Sandblom


Under den 28 år långa resan har tvivel dykt upp hos honom.
– Det finns tillfällen när jag varit nära att ge upp. Då har jag tänkt på de projekt jag lyckats genomföra och frågat mig varför jag inte skulle lyckas att gå vidare. Det har hjälpt mig runt blindskären.
Peter Jungvid beskriver sig som kreativ, analytisk, kommersiellt intresserad och har kombinerat det med att utveckla bra produkter. Han känner skaparglädje och vill nå bra resultat på kortast möjliga tid.
– Ända sedan universitetstiden är jag hängiven till det jag gör. Jag lägger manken till. Fast det finns nog de som anser att jag är litet för enveten. 

Fredrik Petersson, trogen medarbetare och försäljningschef: 
– Peter är strukturerad, generös, fokuserad, drivande och krävande. En entreprenör ut i fingerspetsarna. Ser idéer i allt och skapar en plan för att gå vidare. Det är svårt att prata omkull honom.

Senaste året har Peter haft dubbla roller och arbetat alldeles för många timmar varje vecka, ofta på resande fot.
– Ohållbart i längden, nu har vi fått en ny teknikchef, så nu är jag bara vd. För första gången på länge har jag haft fem veckors semester, säger Peter.
Är du de hörselskadades riddare?
– Vet inte, men vi tar fram produkter som gör deras liv drägligare. 
Du stannar inte vid detta?
– Nej, nu har vi en teknisk avdelning, både i Göteborg och i Kina och jobbar med nya idéer. Tyvärr är det många som inte vet vilka fina lösningar som finns.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.