Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Angelinas och Pierres färgsprakande selfiemuseum, Milajki Style FactOH!ry, är tänkt att hålla öppet i Göteborg till den 31 mars. ”Vi vill vara som en kringresande cirkus. Planen är att öppna i flera större städer i Europa, vi tittar på Stockholm och Köpenhamn. Men vi vill också ha kvar en fast punkt i Göteborg”, säger Pierre.  Bild: Anna Edlund
Angelinas och Pierres färgsprakande selfiemuseum, Milajki Style FactOH!ry, är tänkt att hålla öppet i Göteborg till den 31 mars. ”Vi vill vara som en kringresande cirkus. Planen är att öppna i flera större städer i Europa, vi tittar på Stockholm och Köpenhamn. Men vi vill också ha kvar en fast punkt i Göteborg”, säger Pierre. Bild: Anna Edlund

Paret Edström välkomnar till sitt färgstarka selfiemuseum

Enhörningar, flamingos och glittrande glassar. Drivna av passion och sprakande fantasi har Angelina och Pierre Edström skapat Sveriges första selfiemuseum Milajki Style FactOH!ry – ett magiskt universum mitt i Göteborg.
– Människor behöver det här; färg, regnbågar, enhörningar och glitter, säger Angelina Edström.

Hemma har tonårssönerna sett till så att Angelina och Pierre Edström målat om från rosa till grått och vitt.

– Vi hade till och med rosa ytterdörr tidigare, berättar Pierre med ett skratt.

Finns inga färgbegränsningar

Men i lokalen på Korsgatan i centrala Göteborg finns inte några färgbegränsningar. Med hjälp av 100 liter rosa målarfärg och plastbollar i regnbågens alla kulörer har Sveriges första selfiemuseum, eller upplevelseportal om man så vill, skapats; Milajki Style FactOH!ry.

– Man måste inte ta selfies, säger Angelina. Man kan ha kul och gå loss ändå. Här får man vara precis som man är. Det är en del av upplevelsekonceptet – att man ska kunna försvinna in i en värld av regnbågar och enhörningar, ha kul, våga ta plats och glömma allt annat.

– Alla som har varit här älskar det, fyller Pierre i. Men de som inte har varit här förstår inte grejen. Det hjälper inte heller att förklara, man måste visa bilder.

Bild: Anna Edlund
Bild: Anna Edlund

Angelina och Pierre träffades när de båda studerade mode och design i Florida. Redan då bodde de färgglatt i ett orangemålat hus med lila knutar. När de så småningom grundade varumärket Milajki låg fokus till en början på kläder och accessoarer, men den fantasivärld som Milajki Style FactOH!ry baseras på har funnits i tanken länge.

– Det första vi skapade var accessoarer, runt 2005 slog vi igenom med våra smycken, berättar Angelina. Vi hade även en liten butik där vi sålde specialdesignade kläder. Men jag har alltid skrivit och målat. Ända sedan jag var barn och satt för mig själv på dagis har jag varit kreativ i min egen lilla värld. Milajkis universum har jag skissat på i hur många år som helst. Tanken var från början en bok. Men så blev det detta i stället!

– Angelinas hjärna sprutar idéer, konstaterar Pierre. Sedan gäller det att få till det i verkligheten. Det är en utmaning ibland. Jag kan få en lista med allt möjligt intressant!

En central figur i Miljakis fantasivärld, och i det som i framtiden kanske även blir en bok, är Dr AlbinOH! – den glädjespridande huvudkaraktären som skapat alla konstigheter. Längst in i selfiemuseets lokal finns enhörningslaboratoriet och Dr AlbinOH! Pharmacy. Första stopp är dock alltid flygkabinen, ett rum där flygstolar står på rad och där vanligtvis Pierre går igenom både covid-regler och den stundade resan ovan regnbågen. Därefter är det fritt fram för besökarna att gå loss bland peruker, kjolar, paljettkimonos och hattar, kasta sig in i något av de olika fotobåsen – med teman som ”disco mermaids” och ”pastel witches” – eller ner i flamingopoolen vid sidan av det stora regnbågsfärgade bollhavet.

– Pierre är en del av inredningen, säger Angelina och ler en aning. Han älskar att tjôta med besökarna. Han är supersocial. Jag är också social men trivs bäst i min kreativa värld. Jag har aldrig gillat rampljuset.

Vill släppa en hattkollektion

Medan Pierre tar hand om kunderna, där ingår även att servera glittrande enhörningsglassar, är Angelina den som designar bland annat tidigare nämnda hattar och kjolar.

– Någon gång skulle jag också vilja släppa en hattkollektion, flikar Pierre in. Min mamma var designer med egen butik och hon sydde scenkläder till Stora Teatern. Men detta, att träffa besökarna här och få möjlighet att sprida glädje, är fantastiskt roligt! Vi har fått kommentarer som ”det här var den bästa dagen i mitt liv!”. Man skulle kunna säga att vi är ett lyckosjukhus. Man ska bli glad av att komma hit.

– De flesta blir överväldigade, säger Angelina. Folk uppskattar det personliga de får när de kommer in här. Och våra besökare är verkligen i alla åldrar.

Bild: Anna Edlund
Bild: Anna Edlund

Att öppna ett nytt koncept mitt i en pandemi, portarna till selfiemuseet slog upp i augusti förra året, har dock varit en utmaning.

– Men vi ville verkligen göra det här, säger Pierre. Vi har gjort detta av ren passion. Som tur är så har vi samarbetspartners som verkligen ställt upp, som trott på oss.

– Det kändes även som ett bra tillfälle att göra något för staden, konstaterar Angelina. Speciellt nu behöver man fylla alla tomma butikslokaler. Det är också väldigt givande för oss. Samtidigt som vi får möjlighet att glädja människor kan vi göra något av vår kreativitet. Vi gör allt själva och jag kanske springer på lite för många bollar just nu. Men så länge passionen finns och man tycker att det är roligt så är det inte några problem.

Angelina och Pierre Edström

Ålder: 42 respektive 44 år.

Bor: Mölndal.

Familj: Sönerna Oliver, 17, och Rasmus, 16.

Gör: Entreprenörer som sprider glädje, grundare av Milajki Style FactOH!ry.

Intressen: Regnbågar och glitter.

Instagram: milajki.

Milajki Style FactOH!ry

Milajki Style FactOH!ry ligger på Korsgatan 14 i centrala Göteborg. Du bokar tid och köper biljett på Miljakis webbsida. Biljetten gäller i en timme och kostar 299 kronor. I priset ingår tillgång till peruker, hattar, kjolar och andra accessoarer.

Hemsida: https://www.milajki.com/

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.