Flygentusiasten Jan Fjeld på plats i cockpiten på sin egen Boeing 737 800-simulator, som numera finns på Aeroseum i Säve, strax norr om Göteborg. "Flygsimulatorn blir ytterligare en attraktion bland alla andra sevärdheter här", säger han.
Flygentusiasten Jan Fjeld på plats i cockpiten på sin egen Boeing 737 800-simulator, som numera finns på Aeroseum i Säve, strax norr om Göteborg. "Flygsimulatorn blir ytterligare en attraktion bland alla andra sevärdheter här", säger han. Bild: Kicki Media

På marken simulerar Jan sina högtflygande planer

Jan Fjeld älskar att vara uppe i luften, men samtidigt stå kvar stadigt på marken. Och det är något som passar väl in på hans stora hobby: flygsimulatorer. För han kan sätta sig i cockpiten på sin egen Boeing 737 800-simulator, programmera in en resa till någon plats på jorden och när alla förberedelserna är gjorda bara fara iväg.

ANNONS
|

Det är klart att det finns skillnader mellan att befinna sig uppe bland molnen och vara kvar i underjorden på Aeroseum ute i Säve, men den är inte så stor som man kan tro. En planerad simulatorflygning kräver samma inmatning av data och övriga procedurer – oavsett om du ”flyger” från Säve till Landvetter eller till exempelvis Kanarieöarna.

Jan Fjelds goda kontakter inom branschen har gjort att han förra året hade möjlighet att köpa in en egen gigantisk simulator från Italien.

Men en Boeing 737 800-simulator tar plats.

Avtal med Aeroseum

Så när han kunde få till ett avtal med upplevelsecentret Aeroseum och placera den i museets simulatoravdelning slog han till.

ANNONS

– Jag har alltid drömt om att ha en riktig simulator och är väldig glad att den fick plats i Aeroseums förnämliga avdelning. Det blir ytterligare en attraktion bland alla andra sevärdheter här. Den är också ett bra verktyg att träna på för dem som vill utbilda sig till pilot. De är många flygintresserade som redan varit här och sagt att simulatorn inspirerat dem till att göra ett försök.

 Jan Fjeld (till vänster) i cokpit ihop med kumpanen Lars-Olof Tjörnvik.
Jan Fjeld (till vänster) i cokpit ihop med kumpanen Lars-Olof Tjörnvik. Bild: Kicki Media

Det var ett digert arbete för Fjeld och trogne kumpanen Lars-Olof Tjörnvik från Aeroseum att sätta ihop de moduler som levererats från Flight Simulator Center (FSC) i Italien.

De hade åtskilliga veckor framför sig av programarbete innan själva programmet ”Lockhead Martin Prepar” var på plats. Arbetet påbörjades den 1 april förra året och 15 oktober var det dags för den första ”flygturen”. Succén var omedelbar.

Hängde med på pappas resor

Jan Fjeld kommer från Lilleström i Norge och blev under unga år flygintresserad. När han ibland fick följa med sin pappa på hans affärsresor fick han sin första kontakt med flyget. Det utvecklades sedan under hans uppväxt. Jan utbildade sig till IT-tekniker och under 90-talet kom han i kontakt med flygsimulatorn. Dataföretaget Microsoft hade tagit fram sin första Flight Simulator för hemmadatorer och den väckte Jans intresse.

ANNONS

– Jag följde som många andra utvecklingen och gick vid sekelskiftet med i Oslo Flygsimulatorklubb. Det var en tid när man hemma byggde enkla simulatorer i datorn. De uppgraderades sedan flera gånger under de kommande åren.

2004 fick Jan kontakt med en landsman som jobbade på det då stora amerikanska flygbolaget Continental Airlines. De hade ett plan av modell DC 10 som skulle fasas ut och med tillhörande simulator som de behövde bli av med.

– För oss skulle det naturligtvis vara ett kap. Frågan var bara var och hur vi skulle härbärgera den. I Lilleström finns en flygteknisk skola som ställde upp. De förvarade den gratis på plats mot att de fick använda den i sin undervisning. Där blev den kvar fram till 2017 då simulatorn skrotades.

Flyttade till Göteborg

Till Göteborg flyttade Jan Fjeld samma år och med sitt flygintresse drogs han naturligtvis till Aeroseum.

– När jag kom dit första gången såg jag att de just börjat bygga en annan Airbus simulator och jag frågade om jag fick vara med i det projektet och det fick jag. Så på den vägen fick jag min första kontakt med museet.

Bild: Kicki Media

Jan Fjeld har byggt upp ett stort kontaktnät under åren. Han ägde en utgången DC10 han fick från Continental samtidigt med simulatorn. Den blev stående i Oslo när Jan flyttade till Göteborg, men är i dag skrotad. Aeroseum tackade nej till den eftersom de redan har en Airbus bland sina utställningsföremål och att kostnader för att skrota den så småningom skulle bli alltför stor.

ANNONS

Även om flyg och simulatorer är något Jan är förtjust i så avslöjar han en annan passion innan han tillsammans med Lars-Olof Tjörnvik går in i cockpitsimulatorn igen för en ny tur. Denna gång verkar resan gå till Malmö och Köpenhamn.

Föräldrarna hade godisbutik

Hans föräldrar hade under 60-talet hemma i Lilleström en godisbutik och där kunde Jan ibland botanisera bland godbitarna. Särskilt en sort fastnade han för:

– De mjuka svamparna med olika färghattar på. Den typen av godis får det att vattnas i munnen på mig, erkänner han.

Kanske något att ha med som färdkost under en av långturerna i flygsimulatorn.

Jan Fjeld

Ålder: 57 år.

Bor: I Göteborg.

Yrke: IT-tekniker.

Familj: Fru, tre barn och två barnbarn.

Hobby: Flyg, flygsimulatorer och segling.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS