Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Carolina Grinne, oboist i Göteborgs Symfoniker, lovprisar musikens betydelse. "Vi lever mer och mer i ett polariserat samhälle, då behöver vi den där fristaden som den klassiska musiken kan vara", anser hon. Bild: Jan Larsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

När Carolina tar ton kommer alla i god stämning

Redan som tioåring fick hon ljud i oboen – ett av de mer svårspelade instrumenten, då stora mängder luft ska pressas genom ett väldigt litet hål. I dag är Carolina Grinne oboist och alternerande stämledare hos Göteborgs Symfoniker.

Vi befinner oss inne i Konserthuset och träblåsrummet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Carolina som tillverkar sina egna rör till oboen, lägger upp bitar av bambu på bordet. Bambun kommer från Provence där mistralvinden får bambun att slå mot varandra och på så vis bli extra härdade.

– Det här med att få till rören är en stor del av mitt musikerliv. Utan dem kan vi inte få något ljud i instrumenten. Samtidigt finns det en charm med det här gamla hantverket, att det är lite gammaldags och får ta tid.

Med diverse hyvlar och knivar delas bambun i rätt längd, tjocklek och form. Rören binds sedan på en pipa som sätts på instrumentet så att de två rörbladen står mot varandra och kan vibrera.

– Det går in väldigt lite luft i röret, så det vill till stor press, nästan som när man ska blåsa upp en ballong. Å andra sidan kan man som oboist hålla en ton ganska länge, förklarar Carolina.

Uppvuxen i Norrköping

Hon växte upp i Norrköping med musik och olika instrument omkring sig, mamman spelade piano och systern cello.

– Min äldre syster spelar kontrabas här på Göteborgsoperan. Hon är fem år äldre, så hon har alltid legat steget före mig och på det sättet visat vägen.

Bild: Jan Larsson

När Carolina gick i tredje klass fick hon första gången prova på att spela oboe och lyckades direkt få liv i detta svårspelade instrument, vilket inte är så vanligt för små barn.

– Oboen är svårspelad. Det finns mycket motstånd i röret man spelar i, så för barn är det inte så lätt. Men jag lyckades och mamma tyckte oboen var ett väldigt vackert instrument med fint ljud, så på den vägen blev det. En bidragande orsak till att jag fortsatte med instrumentet var också att jag väldigt snabbt fick börja spela i orkester med andra barn.

Kom till Göteborg 2010

Efter musikskolan i Norrköping studerade hon vidare på musikgymnasiet, sedan Musikhögskolan i Göteborg och Stockholm. Efter åtta år i Norrköpings Symfoniorkester kom hon till Göteborgs Symfoniker 2010.

Vi pratar om arbetsmarknaden för en utbildad musiker.

– På ett sätt är det svårt. Det är en lång väg och ett ganska brutalt sätt att få jobb. Man kan likna det vid en elitidrottare som tränar i flera år och sedan har några minuter på sig för att, som i vårt fall, provspela och visa att man är bäst. Samtidigt består en stor del av vårt yrke i att kunna hantera den pressen.

Oboen, som utvecklades i Frankrike under 1600-talet, är det instrument som tar stämton i symfoniorkestern.

– Det beror bland annat på att oboeklangen hörs väldigt väl, den tränger igenom. Tar jag ett ettstruket a, som man gör när man stämmer, så hör alla det. Sedan sitter man som oboist oftast i mitten och har en central roll i orkestern, berättar Carolina

Viktigt att vara i form

Att vara i fysiskt bra form underlättar, då stora mängder luft ska genom ett litet hål och man måste hålla andan länge.

– Jag försöker hålla mig i form. Tidigare sprang jag och gjorde situps. Men just nu efter graviditeten blir det inte så mycket träning. Sedan är det ju ett träningspass bara genom att spela. Man måste ha väldigt mycket magstöd när man spelar, för att över huvud taget få till en ton.

Vi kommer in på ämnet klassisk musik och dess betydelse i dag.

– Jag tycker att det är enormt viktigt att den klassiska musiken finns. Mer än någonsin i dessa tider. Vi lever mer och mer i ett polariserat samhälle, då behöver vi den där fristaden som den klassiska musiken kan vara, menar Carolina.

Carolina Grinne

Ålder: 39 år.

Yrke: Oboist i Göteborgs Symfoniker.

Familj: Sambon Per, som spelar viola i Göteborgs Symfoniker, dottern Maja 14 månader.

Bor: Göteborg.

Intressen: Inredning, design.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.