Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Dekormålaren Ylva Thorén har ett stort ansvar inför premiären av Wagners opera Rhenguldet på Göteborgsoperan. Bild: Elisabeth Wikström

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Miljön i fokus när Ylva ordnar dekoren

Göteborgsoperan har redan en uttalad miljöprofil, och nu i Wagners Nibelungens Ring blir det extra fokus på hållbarhet.
– Naturmaterial, återbruk och äkta så långt det går, säger dekormålare Ylva Thorén om miljötänket i processen från idé till scen.

Livsträdet Yggdrasil är centralt i Wagners fyra Ring-operor liksom i nordisk mytologi. Och trädets förfall under fyra år – både sceniskt och ”på riktigt” är en av dekormålare Ylva Thoréns knäckfrågor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Materialet vi använder i Ringen ska helst åldras naturligt. Med viss hjälp på traven. Fast vi får heller inte åsidosätta säkerheten. Grejerna kan ju inte falla isär på riktigt, säger hon.

Några veckor före premiären av Rhenguldet höll smeden Thomas Antfolk fortfarande på med trädets metallskelett. Den engelska scenografen Alison Chitty hade just varit på besök och oroat sig för att stommen då inte var helt klar.

Ylva har målbilden klar

Ylva Thoréns plan för trädet är hönsnät runt stommen, sedan papier-maché och slutligen att måla stam och grenar i en gråvit nyans. Hon håller upp en liten modell av Yggdrasil, som scenografen lämnat kvar, detta är målbilden.

– Vi hade en idéleverans ovanligt tidigt. Just för att hinna med miljöaspekten i våra materialval. Tidsbrist brukar annars göra att man kör på säkra kort.

Hon pekar på några klumpar nere på verkstadsgolvet. De ska snart förvandlas till stora stenbumlingar. Att använda äkta sten hade tyvärr inte gått, det hade blivit för tungt. Inte minst för scenarbetarna att baxa in på scenen. Snabbfixen utan miljötänk kunde ha blivit cellplast och fogskum, som är både billigt och formbart.

– Men dåligt för hälsa och miljö. Vår lösning är kompakt wellpapp med bikupeprofil i stommen och ytmaterial av pappersmassa från en västsvensk tillverkare. Vi har limmat ihop pappen och sågat ut formen. Det blir en hållbar konstruktion som till och med går att sitta på.

Började som konstnär

Ytan och finishen är dekormålarens ansvar och arbetet är väldigt roligt, tycker Ylva Thorén, som började sin yrkesbana som konstnär. Hon upptäckte dock snart att stå ensam i sin ateljé och skapa inte passade henne.

– Jag började längta efter ett jobb med arbetskamrater.

Efter en omväg med grafisk design på reklambyrå hittade hon för 20 år sedan till Göteborgsoperan. Här stortrivs hon, inte minst med sättet att dela upp produktionsansvaret. Nu fick just hon, en av fyra dekormålare, Rhenguldet på sin lott. Hon vet ännu inte om det blir hon som får ansvara även för resterande Ringen-operor.

Alla arbetar omlott med allt möjligt, det finns flera uppsättningar igång i olika stadier.

Samordningen ska klaffa mellan de olika verkstäderna.

Rätt som det är ska dessutom musiker och sångare kliva in i bilden. När scenrepetitionerna inleds blir det spännande för dem som konstruerat och målat, förklarar Ylva Thorén.

– Först då ser vi helheten uppbyggd. När ljussättningen tillkommer och folk börjar röra sig på scenen, då vet vi om det håller måttet. Eventuell påbättring måste då utföras tidigt på morgonen eller efter det att repetitionen är klar för dagen.

Uttalad hållbarhetsprincip

Göteborgsoperans platta organisation, där varje avdelning har en representant som är produktionsansvarig, kan förvirra scenografer utifrån. Många är vana vid en annan chefskultur och tydliga hierarkier.

– Vi är alla vana vid stressen som blir inför en premiär och får tänka att den där lilla skruven i väggen som råkar synas är det ändå ingen i publiken som märker.

Även om Göteborgsoperan redan är miljöcertifierad, så gillar Ylva Thorén att en hållbarhetsprincip så uttalat appliceras på Ringen-operorna.

– Allt det vi lär oss nu kommer vi att ha väldigt stor nytta av i framtiden. Så jag hoppas att de här fyra åren med Ringen ökar kunskapen och viljan att arbeta mer hållbart i alla våra produktioner.

Ylva Thorén

Ålder: 45 år.

Bor: Hus i Hålta utanför Kungälv.

Familj: Man och son.

Gör: Dekormålare på Göteborgsoperan.

Intressen: Trädgård, kultur och nya fritidsaktiviteten snorkling.

Aktuell: Målarverkstadens produktionsansvarige för operan Rhenguldet.

Fakta: Wagner i fyra år

För första gången sätter Göteborgsoperan upp hela Nibelungens Ring med text och musik av Richard Wagner.

De fyra operorna spelas på Göteborgsoperan under fyra säsonger.

Rhenguldet med premiär 17 november 2018. Valkyrian hösten 2019. Siegfried hösten 2020. Ragnarök hösten 2021 i samband med firandet av att staden Göteborg fyller 400 år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.