Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Michael Andersson är inte ute och cyklar - han ser allt

Michael Anderson är en av två svenska kommissarier som får döma vid internationella cykeltävlingar. Han vakar som en hök för att se så att deltagarna inte fuskar.

– Farterna är uppe i 40 km i timman och det blir riskabelt om något går snett, säger han.

Timme efter timme spanar Michael på allt som händer – hela tiden med huvudet genom bilens taklucka. Inget får gå snett och reglerna ska följas.

– Vi är bara 24 stycken som har det här uppdraget i landsvägscykling, velodrom och i para, säger han.

Han agerar blixtsnabbt om någon bryter mot reglerna. Då är det färdig-cyklat för den sadelryttaren.

– Jag kan diskvalificera en enskild cyklist. Om en ledare diskas plockas teamets bil bort. Det slår hårt mot laget, säger han.

Internationell kommissarie

Michael kom tidigt in i sporten. Sju år äldre brodern Nils-Arne hade sett när några tävlingscyklister susade förbi på Kungsgatan i Kungsbacka. Han berättade för pappa Kalle som startade Kungsbackacyklisten.

– Vi fick arrangera etappmål i Postgirot, SM och Nordiska Mästerskapen, säger Michael som tagit några medaljer i junior-SM.

Nu blandas Michaels engelska med kollegornas idiom på franska, italienska och holländska.

– Cykelförbundets generalsekreterare Björn Mattsson tipsade mig att söka för att bli internationell kommissarie för drygt 20 år sedan. Det blev många hundra sidor regelplugg, säger Michael Anderson.

Att vara svensk i de här sammanhangen är närmast unikt:

– På bana och i paracykling är jag ensam svensk, på landsväg är vi två från Sverige.

Se till att reglerna följs

Kommissariens uppgift är att se till att reglerna följs så att det blir rättvist och säkert för alla.

Michael:

– Det är faktiskt är en lagidrott på proffsnivå med individuella segrare. Vår bil ligger alltid närmast bakom cyklisterna. Genom radiokontakt kommunicerar jag mellan cyklister och ledare i följebilarna, säger Michael.

Cyklisterna får ledarnas assistans vid punktering.

– Men väl på cykeln igen måste de själva ta sig tillbaka till klungan. Draghjälp är otillåten. Givetvis är det tabu att greppa tag i bilen. Att tränga sig före i en spurt är också otillåtet. En diskad cyklist är oftast medveten om att gränsen passerats, säger Michael.

Langning av fast och flytande föda får bara ske vid vissa punkter längs banan.

– Jag meddelar via radiokontakt om någon istället vill ha langning direkt från bil. Oftast är det massören som då förser dem med mat och dricka. Om en av cyklisterna väljer den lösningen så tar de andra ofta efter. De är som flockdjur, säger Michael.

Langning skapar stress

– Min uppgift är att allt ska ske korrekt. Enstaka gånger händer det att en cyklist kommer i kläm i den långa karavanen av bilar.

Vad är viktigt för dig som kommissarie?

– Att ha ett lugn, kunna överväga innan ett beslut. Lyssna av. Jag ska kunna alla regler, fast inte varje paragraf i detalj. Det gäller att kunna läsa av hur loppet utvecklas, i ögonblicket, men också vad som kan ske en mil längre fram.

Vanligaste diskussionen efter en diskning uppstår när någon hållit sig kvar i suget efter en bil. Eller hållit fast i bilen.

Michael säger att hans fingertoppskänsla grundar sig på erfarenhet, banans struktur och sträckning. Och vilka de inblandade cyklisterna är.

Dina bästa egenskaper?

– Jag läser, och förstår, vad som händer och vad som kommer att hända. Min erfarenhet har ökat. Jag är hyfsat lugn. Det är viktigt att vara rättvis. Man får inte snegla på om det är en världsmästare eller annan toppcyklist som har synpunkter. Jag tänker efter i tio sekunder, tar ett beslut. Sen gäller det.

Allt är ett teamwork

– Jag måste känna när en attack är "på riktigt" eller om den är ett spel. Jag, som ligger bakom klungan är chefskommissarie, leder arbetet. En kollega ligger framför och jobbar vid utbrytningar och en annan avvaktar längst bak, säger Michael.

Ett lopp kan vara i fem timmar. Fullt fokus hela tiden är ett krav.

– Vi ska kunna slappna av, inte mer. Ett enda ryck som kan avgöra allt, kan komma blixtsnabbt.

Vanligaste förseelsen?

– Att lagbilarna används som hjälp. Då blir det böter för både cyklist och lagledare. Om det är extra gravt blir det uteslutning. Jag kan inte minnas när en formell protest riktades mot ett beslut jag tagit.

En jobbig händelse med trevlig avslutning hände Michael och drabbade Holland – en stor cykelnation. En av favoriterna och lagbilen diskvalificerades. Det drabbade därmed även de andra i teamet.

– Men efteråt tog lagledaren mig i hand, sa att beslutet var korrekt och bad om ursäkt för det som hänt. Strongt. Det kändes bra.

Inräknat sitt civila jobb har Michael besökt och bott i drygt 60 länder i alla världsdelar.

– Nu pusslade jag ihop cykeluppdragen genom att pussla med semestrar och annan ledighet, säger han.

Snart väntar nya uppdrag som kommissarie president Michael Anderson.

Michael Anderson

Bor: Kungsbacka.

Yrke: Tidigare egen konsult inom telecom. Innan dess anställd av Ericson och Telia. ”Drivkraften var att träffa nya kulturer, andra människor och andra sätt att tänka”. Kommissarie är en arvoderad sysselsättning, ingen anställning.

Antal uppdrag per år: Upp till tio förbundet, Union cyklist international, UCI, endagars- eller flerdagarslopp.

Familj: Dottern Josefin och sambon Tina.

Intressen: Cykling. Att bygga modelljärnväg. Den egna trädgården.

Bild på mobilens display: En rörlig cyklist i profil.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.