Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Mats lekte fram sin film om Majorna

Det är snart ett år sedan filmen ”Majorna The True Story” hade premiär i Göteborg. Mannen bakom verket, Mats Götherskjöld, är fortfarande chockad över hur mycket publik filmen dragit. I grunden är han musiker och är mest känd för en låt med obscen titel.

På Kafé Zenit i Majorna har Mats Götherskjöld spelat in många timmar rörlig bild och fångat såväl miljön som människorna. 
Nu sitter han i det inre rummet och filosoferar över sin film.
– När man inte anstränger sig och bara leker kommer den här andra energin fram och då uppstår ett värde … Fast jag hade inte föreställt mig att så många skulle vara intresserade.

Första visningen skulle ske i Bengans lokaler vid Stigbergstorget. Mats bjöd in de som medverkade i filmen och några få vänner. Men eftersom det fanns platser kvar gjorde han ett event på Facebook. Tanken var att låtsas att det skulle bli stor premiär; han ville skaffa guldstolpar och en röd matta.
När 550 personer tackat ja till inbjudan och över 2 000 var intresserade behövde Mats inte låtsas längre. Han hyrde Musikens hus och tog emot gästerna iklädd hög hatt. Kamerorna blixtrade. Det blev snabbt fullsatt och en andra visning på Dalheimers hus bokades in. Även där blev det fullsatt och sen har det rullat på med ännu en visning på Dalheimers hus och flera på Bengans. Nu har en biograf i Stockholm visat intresse.
– Vi får väl se om den funkar ”utomlands”, säger Mats och skrattar.
Filmen har en lokal prägel, men Mats är noga med att påpeka att det inte är någon dokumentär om Majorna utan en blandning mellan sanning och fiktion.

Strax innan jul 2012 drabbades han av inbrott i sin musikstudio. Då han inte hade samma möjligheter att spela in låtar längre lånade han en enkel handkamera av sin son och gick runt i Majorna och filmade. Efterhand tänkte han att det kunde bli ett collage av olika människor. 
– Ja, jag är ju med i filmen, säger Jan Cederlöf, en vithårig tecknare och poet som äter sin frukost på Zenit. 
Mats berättar att vissa saker återkom medan han intervjuade folk. Mest tydligt är temat om bananflugorna som invaderar stadsdelen.
– Upplevelsen är komisk, säger Mats. Alla har en känslomässig relation till bananflugor och vi forskar ju genetiskt på dem.

Ett annat tema som dyker upp i filmen är motsättningen mellan Majorna och Linnéstan. Enligt Mats är det ett försök att på ett ”barnprogramssätt” beskriva gentrifieringen av Majorna, att det blir dyrare att bo där och att många inte har råd att gå till de nya restauranger som öppnas i området. Ändå menar Mats att det hänger kvar en genuin känsla i kvarteren.
– Man kan känna det på metern när man går in eller ut ur Majorna, säger han. Nånstans nedför Stigbergsliden händer det.

På Zenit strömmar människorna in genom dörren. Alltifrån föräldralediga med barn till kreatörer med laptops. Mats vill värna om att det finns mycket lokal kultur i Majorna och att man inte behöver pantsätta sitt hus för att göra en film.
– Det är så mycket produktion nuförtiden, ett spöke som tagit över kärnan i varför man gör konst och musik.
Han gick en kurs på Filmfabriken, men gjorde tvärtom mot vad han lärt sig om kameravinklar och teknik. Det viktiga för honom är inte att fokusera på yttre omständigheter utan följa den inre processen. Andra har fascinerats över hans förmåga att gå runt och prata med folk och få dem att öppna sig. Möjligen sitter det i från mötet med människor när han är ute och spelar.
– En av mina starka sidor är just publikkontakten, säger han.

De senaste 25 åren har han levt på musiken – tack vare en p-bot. Han hade inte råd att punga ut med 500 spänn så han gick in på Da Marco – krogen vid Mariaplan – och frågade om han fick spela där för en femhundring. Det fick han. Kort därefter åkte han på ännu en p-bot och proceduren upprepades. Då insåg han att han kunde tjäna pengar på musiken och startade firma. I början av 1990-talet hade han en hit med en obscen titel, som han nu refererar till som ”Bakifrånlåten”.
– Länge sålde jag 100 skivor i veckan, säger han. Om låten legat på en full-CD istället för en maxi hade jag nog tjänat en miljon.

Mats har släppt de flesta skivorna själv: han lever utanför den etablerade kulturen och gillar att dyka upp på oväntade ställen. Som när han höll konsert på taket till Majornas mest berömda korvkiosk. 
Han virar om sig halsduken och går ut i Djurgårdsparken där delar av filmen utspelar sig. Nu ska den visas ytterligare en gång på Bengans. Om det blir någon uppföljare är oklart, men Mats arbetar på en reklamfilm med sin son. Han har också två nya skivor på gång: en med instrumental musik och en med Bellmantolkningar. Ett helt annat projekt är en 600 sidor tjock bok på temat personlighetspsykologi: 
– Den är inte klar, säger han. Men jag ska börja föreläsa om ämnet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.