Med sina kollegor sköter driftstekniker Mathias Goldkuhl, på Kretslopp och Vatten i Göteborg, 180 mil vattenledningar, lika långt som från Göteborg till Italien.
Med sina kollegor sköter driftstekniker Mathias Goldkuhl, på Kretslopp och Vatten i Göteborg, 180 mil vattenledningar, lika långt som från Göteborg till Italien. Bild: Karin Tufvesson

Mathias sköter om 180 mil vattenledningar

När andra sover och vattnet forsar fel – då rycker han ut. Som drifttekniker på Kretslopp och Vatten i Göteborg gör han avstängningar – både akut och planerat.
– Trafiken är vår största fara, säger Mathias Goldkuhl, som får sätta gulblink på sin bil först när han är framme.

ANNONS
|

Kanske har du någon gång sett orimligt mycket vatten spruta nerför gatan där du bor? Kanske har du ringt journumret till Göteborgs Stad för akut vattenläcka?

För dig som sett arbetsfordonen dyka upp i mörkret är det extra spännande att möta Mathias Goldkuhl.

Om du säger ordet ”vatten” tänker han självklart på jobbet.

Har ett viktigt jobb

– Det är ett väldigt viktigt arbete, för utan vatten fungerar inte samhället, intygar han glatt.

När Mathias parkerat jobbilen, en vit Volkswagen Transporter med mycket reflexer och många verktyg där bak, vid före detta vattenverket Sjölyckan hejar några arbetskamrater frejdigt.

Där inne, med färgstark målning av Göteborg vid fikabordet, kan de ses över en kaffe ibland – när det är långt till ordinarie arbetsplatsen, vid Alelyckan.

ANNONS

Mathias och kollegorna syns på lång väg, i orangea arbetskläder, med lysande reflexer. Det kallas varselkläder och kan i sommarversion dagtid betyda shorts och t-shirt.

När han och kollegorna drar ut på jobb, mer eller mindre akut, gäller att andra inser allvaret.

– Oftast är folk förstående. Men visst finns de som blir arga och kanske inte nåtts av avisering innan, säger Mathias.

Lärt sig att inte bli stressad när larmen kommer

Han har lärt sig att inte bli stressad när driftcentralen ringer. Det gäller att vara förberedd när röd eller orange prick lyser på kartan över vattenledningsnätet i datorn.

Rött betyder bråttom och ”var där inom en timme”.

När han och kollegorna i orangea kläder parkerat, tänt ”saftblandaren” på arbetsbilen och fällt upp en stor varningsskylt där två lampor blinkar på varsin sida om motivet ”grävande gubbe” är avsikten att synas.

Ibland kan räddningstjänst vara där innan om läckan är svårtillgänglig.

Men när larmet gått åker man aldrig ensam, utan är alltid minst två.

Kollegorna är de bästa som finns

– Kollegorna är de bästa som finns. Vi har väldigt bra teamwork över alla gränser, säger Mathias.

– Jobbet kan vara stressigt, tufft, tungt och jäkligt ibland. Men när du ingår i en bra grupp och alla trivs ihop blir jobbet mycket roligare också.

ANNONS

Han, som i egen beskrivning försöker vara effektiv, är noggrann och social. Som liten drömde han om att bli polis. Senare lockade arbete som testförare av bilar. Men Mathias, som gillar att köra, konstaterar nöjt att bilkörning ingår mycket även i hans nuvarande jobb.

Efter Bygg - och anläggningsprogrammet på Lindholmen, som han valde för att få ett tekniskt arbete utomhus, följde lärlingsjobb inom dåvarande Gatubolaget. En kollega tipsade om VA-verket.

Specialiserad på vattenavstängning

Mathias sökte, fick fast jobb och började som rörläggare.

– Det var mest rörjobb, nere i gropen om man säger så, men jag hade snälla kollegor som lärde ut när jag väl började.

Efter sju år som rörläggare blev han en av 20-talet drifttekniker i Göteborg som fördelas på enheterna Drift och Anläggning.

Mathias är på Drift, med specialisering som vattenavstängare. Här finns även läcksökare, som går runt och lyssnar efter läckorna innan de syns.

– Väldigt många av oss har gått från rörläggare till driftteknikertjänst och det är en fördel. Du lär känna rörnätet innan, vet hur grejerna fungerar och det blir lättare att prioritera när något behöver lagas eller bytas ut, säger han.

Byter armaturer på ledningsnätet

I jobbet ingår för Mathias att stänga av och släppa på vatten vid olika slags ingrepp i vattenledningarna. Det kan gälla vattenläckor men även byte av armaturer på ledningsnätet, så kallade huvudventiler, servisventiler och brandposter – som även används av Räddningstjänsten.

ANNONS

– När sådant är trasigt måste vi stänga av huvudledningen för att ta bort det trasiga och sätta dit nytt.

I planerat arbete ska berörda få avisering, helst tre dagar i förväg på lappar i fastigheter och via sms.

Men ibland är det akut. Var sjätte vecka har Mathias beredskap och går på jouren efter ordinarie arbetsdag, vid halv fyra på eftermiddagen.

Fram till sju på morgonen nästa dag kan det ringa när som helst.

”Vi löser allt men ibland tar det tid”

– Häromdagen hade vi en läcka vid Karl Johansgatan, vid spårområdet, där vi höll på från 20.30 till klockan 06. Vi löser allt, men ibland tar det tid, ler han.

Generellt tar en läcka mellan tre och sex timmar att laga, innan vattnet sätts på igen.

Då har två drifttekniker, två rörläggare, en grävmaskin, en lastbil och en arbetsledare varit i farten och beställt el/tele så man kan gräva ner förbi andra ledningar utan att skada dem.

– Jag tycker vi har ett viktigt uppdrag. Det är roligt också, nytt varje dag och nästan aldrig på samma gata. Dessutom är det skönt att komma hem och känna att du är trött i kroppen, intygar Mathias.

Med kollegorna sköter han 180 mil vattenledningar, ”som härifrån till Italien”, från Vrångö i söder till Rödbo i norr, de äldsta från 1870-talet, dygnet runt, året runt.

ANNONS

Den egna känslan är att han gör nytta varje arbetsdag.

– Jag hoppas att folk förstår och inte tänker att vi är där för att förstöra för dem.

Mathias Goldkuhl

Ålder: 37 år.

Bor: Radhus i Tuve.

Gör och bakgrund: Drifttekniker på Kretslopp och Vatten, Ledningsnät Vatten Drift, Göteborgs Stad sedan 2013.

Familj: Fru och två barn, 5 och 7 år.

Framtidsdröm just nu: Att få fortsätta med det jag gör. Jag tycker det är väldigt roligt arbetsmässigt och det kan bara bli bättre . Hitta på roliga saker med familj och vänner som skapar go´a minnen.

Råd till unga som funderar över jobb:

Att arbeta utomhus, och ha ett rörligt arbete kan gynna dig i längden. Att arbeta som drifttekniker är ett omväxlande jobb, och känns viktigt.

För att passa för jobbet krävs främst att du är intresserad och nyfiken, tycker arbetet känns intressant. Det skadar inte att vara litet teknisk. Men än viktigare är att kunna vara flexibel, litet detektiv ibland och kunna ta i när så krävs.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS