Mat lockar oss mer än att shoppa.
Mat lockar oss mer än att shoppa.

Mat hetare än shopping

ANNONS
|

–Livsmedelshandeln har haft mycket gratis eftersom mat blivit det hetaste kulturuttrycket. Att kunna mat är viktigare än att kunna litteratur eller musik, säger Magnus Kempe, omvärldsanalytiker på Kairos Future.

Dagligvaruhandeln är draglok för detaljhandeln, och väntas i år växa betydligt mer än sällanköpshandeln, enligt HUI:s senaste prognos.

–Tidigare minskade alltid livsmedelshandeln sin andel av konsumtionen, men nu går livsmedelshandeln bättre än sällanköpshandeln samtidigt som tjänstekonsumtionen ökar, säger han.

Kläder mindre hett

Sällanköpsvaror, där klädhandeln ingår, utmanas allt mer av det ökande intresset för resande och restaurangbesök. Försäljningen av kläder och skor sjönk i fjol och i år ser det också ut att bli ett minus. Tappet har kommit efter en snabb uppgång för klädhandeln under många år, branschens försäljning växte med 5 procent per år mellan 2000 och 2010.

ANNONS

–Svenskarna dricker kaffe latte så att det sprutar ur öronen, kaffe- och restaurangbranschen har gått upp väldigt mycket. Normalt sett brukar det vara ganska samstämmiga trender i Europa, men kafétrenden är ett typiskt svenskt fenomen, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Samtidigt har exempelvis bilpooler och andrahandsförsäljning blivit vanligare.

–På senare år har många blivit mindre intresserade av att äga prylar, och många hyr eller lånar. Att vi köper och säljer mer begagnat är också en del i utvecklingen, säger Magnus Kempe.

Håller i plånboken

Svenskens sparande ligger på rekordnivåer, och konsumenterna har varit försiktiga med sin shopping, vilket har drabbat detaljhandelns omsättning under det gångna året, enligt HUI.

–Efter tidigare kriser har konsumtionen ökat och sparandet fallit så fort ekonomin återgått till normal tillväxt igen. Att sparkvoten fortsatt är hög tyder på att hushållen fortfarande väntar på den riktigt tydliga signalen att de kan börja spendera lite av sina sparade pengar, säger Elin Gabrielsson, analytiker på HUI.

Under hösten har utvecklingen till viss del vänt. Konsumentförtroendet, alltså hushållens tro på ekonomin, har stigit till normala nivåer, och försäljningen i sällanköpshandeln har repat sig något. HUI tror att det är början på en vändning, och att sällanköpshandeln nästa år går bättre och ökar med 3,0 procent.

ANNONS

Fakta: Tapp för kläder och skor

Hittills i år, mellan januari och november, har försäljningen av kläder minskat med 0,5 procent, medan skoförsäljningen har minskat med 2,7 procent, enligt Svensk Handels stilindex som mäter jämförbara enheter.

Klädhandeln visade för första gången på 17 år inte en försäljningsökning, utan backade i stället med 1,8 procent, enligt HUI:s statistik. HUI spår en ökning av försäljningen med 1,0 procent under 2013.

Källa: Svensk Handel Stil (TT)

Fakta: Resor och restauranger tar köpkraft

HUI ser positiva signaler och en början på återhämtning för svensk ekonomi. Detaljhandeln väntas öka med 2 procent i år och 3 procent nästa år, enligt den senaste konjunkturprognosen.

Dagligvaruhandeln, som totalt uppgår till 290 miljarder kronor, väntas öka med 3 procent 2013, medan sällanköpshandeln, som uppgår till 345 miljarder kronor, spås öka med 1,5 procent.

Svenska konsumenter har fått en stärkt framtidstro och har ett rekordhögt sparande. Men intresset för resor och upplevelser är fortsatt stort, och en stark krona gör att det håller i sig ett tag framöver, tror HUI. "Både resesektorn och restaurangsektorn tar köpkraft från detaljhandeln som fått stå tillbaka en tid", skriver HUI i sin prognos. (TT)

ANNONS