Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bröderna Grimms tyska folksaga om Hans och Greta blev opera redan i slutet på 1800-talet. Marika Schultze från Göteborg spelar rollen som Hans i den föreställning som just nu sätts upp på Opera Nordfjord, knappt 30 mil norr om Bergen. Bild: Kjell Flodin

Marika har följt sina drömmar mot operascenen

Hon vill vara med och skapa morgondagens opera. I juni blev hon klar med sin masterutbildning vid Operahögskolen i Oslo och kan nu titulera sig operasångare. Men för Marika Schultze räcker det inte med att bara sjunga. Hon vill regissera också.

29-åriga Marika Schultze började sångkarriären på LM Engströms gymnasium. Där gick hon musiklinjen och trivdes från första stund. Lärarna upptäckte hennes potential och hjälpte henne att utveckla sin röst. Klassisk sång var det hon tyckte mest om och hon lärde sig mycket där och då. Inte minst tekniken som underlättade hennes framtida studier.

Marikas mamma är halvfransyska vilket innebär att Marika har två modersmål med i bagaget. En klar fördel för språkkunskaper behövs inom operavärlden. Hon har ett stort språkintresse och har lärt sig både tyska och italienska på egen hand. Engelska lärde hon sig i den vanliga skolan. Även norska språket klarar hon galant efter alla år på plats i den norska huvudstaden.

Krokig väg till målet

Vägen fram till operan har inte varit spikrak. Marika har tagit sabbatsår efter gymnasiet och provat på både det ena och det andra. Men sjungit har hon alltid gjort oavsett vistelseort. När hon en dag hörde den finska metalgruppen Nightwish hände något som kom att styra henne mot operans värld. För henne blev det en riktig aha-upplevelse. Nightwish hade nämligen en operasångerska med i bandet. Marika tyckte om det hon hörde och gick hem och försökte sjunga likadant. Till hennes förvåning gick det vägen och det blev startskottet på kärleken till opera. Marika hade bara sett musikaler tidigare och opera hade inte funnits på kartan. Men att opera skulle kunna bli hennes framtida yrke hade hon inte en tanke på. För henne kändes det osannolikt att hon skulle kunna försörja sig som operasångare även om många lärare lovordade hennes röst.

Hon hade lätt för sig i skolan och tyckte om alla ämnen. Så hon började plugga till ämneslärare i matte och franska och trivdes bra. Efter ett år på Lärarhögskolan hoppade hon dock av. I stället ville hon pröva sina vingar i allt som hade med musik och teater att göra och varvade studierna med jobb. Både som lärarvikarie och i hemtjänsten. Hon läste flera ämnen på Högskolan för Scen och Musik och teater på Nordiska Teaterskolan och lärde sig massor. Men så bestämde hon sig en dag för att bli ingenjör och låta sång och teater bara vara en hobby. En pjäs på Stadsteatern förändrade dock allt.

– Jag blev djupt berörd av pjäsen som handlade om en kvinna i en annan tid som inte kunde följa sin dröm. Jag bestämde mig där och då. Jag som hade möjligheterna skulle satsa på det jag innerst inne ville. Så nu blev det att tänka om ännu en gång, småler hon.

"Jag är väldigt hedrad över att ha fått en så stor solistroll med tanke på att jag fick min examen så sent som i juni", säger Marika. Bild: Kjell Flodin

Sagt och gjort. Efter ännu fler studier blev det dags för en flytt till Oslo och KHiO, Kunsthögskolen för konstnärlig utbildning och Norges Musikhögskole. Då var hon väl förberedd efter att ha skolat sin röst tillräckligt länge för att kunna tillgodogöra sig utbildningen till fullo. Sånglektioner hade hon tagit under flera år och hon väntade med att söka tills hennes lärare, mezzosopran Maria Forsström, tyckte det var dags. Marika är mezzosopran vilket är en tillgång i yrket eftersom det finns färre mezzosopraner än sopraner. Inom mezzosopranfacket finns en hel del byxroller det vill säga unga män och killar som spelas av kvinnor .

– Eftersom jag är kort och slank passar de rollerna min fysik bra. Som nu när jag spelar Hans i "Hans och Greta". Det är roligt att få bli barn på nytt och att utnyttja hela mitt register för att uttrycka känslor. Jag har själv alltid varit en pojkflicka och har mycket lekfullhet kvar så rollen passar mig perfekt.

Så här ser Marika ut när hon spelar rollen som Hans i operaföreställningen "Hans och Greta". Bild: Stephen Hutton

Att Marika till sist hamnat rätt är uppenbart. Det strålar om henne när hon försöker förklara vad det innebär att gestalta personer och att ta in och omforma det på sitt eget sätt.

För henne är det ett privilegium att få utmana och tänka nytt och hon älskar att leva sig in i berättelserna.

– Man måste ge allt på scenen. Hundra procent av sig själv både psykiskt och fysiskt när man går in i en annan person. Därför håller jag i gång med olika typer av fysisk träning. Framför allt yoga och joggning.

Även den mentala biten får sin del av kakan. Marika deltar i en treårig Timanikurs som hjälper sångare och musiker att hantera både kroppsliga och mentala utmaningar. Om två år är hon själv certifierad.

– Jag tror mycket på den här metoden . Det är oerhört viktigt att använda musklerna och kroppen på rätt sätt. Då sliter du inte lika mycket på kroppen och du kan uppnå din fulla potential. Bli en bättre musiker eller sångare helt enkelt.

Kontaktnätet finns i Norge

I Norge har hon sitt huvudsakliga kontaktnät och där finns det en större marknad for opera menar Marika. Många orter har distriktsoperor som till exempel Opera Nordfjord (i västra Norge, knappt 30 mil norr om Bergen) där "Hans och Greta" sätts upp nu i oktober. Föreställningen har just haft premiär och "Hans och Greta" fortsätter att spelas fram till 12 oktober.

– Jag är väldigt hedrad över att ha fått en så stor solistroll med tanke på att jag fick min examen så sent som i juni. Fast jag har förstås en hel del erfarenhet av ett flertal uppsättningar under åren. Jag gillar att sjunga i olika projekt och kan jag få vara med och skapa och regissera också så blir det ännu roligare. Ibland kan jag få göra både och, säger hon förtjust.

Tufft att vara frilans

Marika ska även hospitera som regissör på Carmen på Den Norske Opera og Ballett nästa år. Det innebär att hon går bredvid en regissör som lärling och lär sig under tiden.

Vad är svårast i operavärlden?

– Det är tufft att vara frilans. Från och med nu hänger allt på mig. Jag måste ständigt leta nya vägar och jobb. Det tar mycket tid och kraft och så mycket fritid blir det just inte.

Vad är bäst med att vara operasångare?

– Att få leva ut alla sina känslor på scenen. Jag älskar scenkonsten med allt som finns där. Det är inte bara att sjunga utan även att agera och gestalta. På scenen får jag allt det.

Marika Schultze

Ålder: 29 år.

Yrke: Operasångare.

Bor: Oslo.

Familj: Mamma, pappa och en syster.

Intressen: sång, musik och alla sceniska konstformer, lära sig språk, terrängjoggning, läsa, yoga. Hon är stor miljövän och värnar om klimatet.

Aktuell: Hon spelar just nu rollen som Hans i Hans och Greta på Opera Nordfjord i västra Norge.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.