Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I Tyskland, Schweiz och USA är modelljärnvägar vanliga. I Sverige är de mer sällsynta. Hasse Lagerström har dock en hemma i sin trädgård i Nytorp söder om Skövde. Förra året kom omkring 1 000 besökare.  

Livet fortsätter gå som på räls för Hasse

En stor del av Hasse Lagerströms liv har gått på räls. Efter 40 år som lokförare har han nu återvänt till där allt en gång började.

Hasse var åtta år gammal när han fick sin första modelljärnväg och ett tågset av märket Fleischmann. Genast blev han biten. Intresset för allt som hade med tåg att göra ökade successivt.
Efter att i ungdomen ha arbetat ett antal år på Atlas Copco i Skara fick Hasse syn på en annons i Göteborgs-Posten där Statens Järnvägar sökte lokförare. Han sökte, antogs till utbildningen och fick fast jobb.

Hasse arbetade 40 år som lokförare. Först i fjol, vid 70 års ålder. bestämde han sig för att lämna sitt drömyrke och bli pensionär.
Men han var inte beredd att lämna tågmiljön helt utan bestämde sig för att återuppta sitt stora fritidsintresse som hade fått stå tillbaka under flera år.
Hemma i villaträdgården, strax söder om Skövde, hade Hasse börjat bygga upp en minijärnväg med tillhörande bebyggelse.
– I början kände jag lite abstinens och längtade tillbaka till lokförarjobbet. Men undan för undan kändes det allt bättre att kunna satsa helhjärtat på modelljärnvägen, berättar Hasse.

Bild: Kent Eikeland
Bild: Kent Eikeland

Den lilla ministaden med bostadshus, industrier, butiker och en hamn sträcker sig än så länge över ett markområde som omfattar hela 600 kvadratmeter. Och än större lär anläggningen bli.
Det senaste året har han byggt en hamn och ett kolverk. Nytillskottet har dock inte fått plats innanför det avgränsade tågområdet utan har hamnat en bit utanför det gamla befintliga staketet.
Det råder ingen tvekan om att Hasse lägger ner åtskilliga timmar på sin fina och påkostade minitågvärld.
– Jag har ingen riktig koll. Men minst 50 timmar i veckan lär det bli. Det mest omfattande arbetet är att plocka in allt inför vintern och sedan bygga upp allt igen när våren nalkas, konstaterar Hasse och rättar till ett brudpar i plast som tillsammans med bröllopsgäster har samlats utanför stadens kyrka.

Samtidigt tuffar ett av de två tåg som för dagen är i trafik hemma i familjen Lagerströms trädgård i Nytorp, förbi.
Allt i Nytorps drivs med elektricitet. Och det är Hasse som bestämmer när ångvisslan ska ljuda och när tågen ska avgå eller stanna. Han är ensam herre på täppan.
Den numera vuxne sonen Jan-Ola har, enligt Hasse, aldrig varit intresserad av minijärnvägen. Det samma gäller hustrun Elisabet:
– Det är bra att han har en hobby, konstaterar hon.
Men även om sonen och hustruns intresse är svalt är det många andra som uppskattar och är intresserade av vad som händer hemma i familjen Lagerströms trädgård. Vid en specialvisning förra året kom det över 500 personer.

En av anledningarna till det stora intresset har säkerligen att göra med att det finns förhållandevis få liknande anläggningar i Sverige. De stora arbetsinsatser som krävs lär vara en av flera orsaker.
– Medelåldern bland oss som håller på med det här är hög. Jag har en hel del kontakt med likasinnade. En av dem är 81 år gammal och nyligen ringde en dam från Lerdala som var över 70 år och frågade var man kunna köpa räls. Hon hade precis bestämt sig för att bygga en egen modelljärnväg.
Hasse sticker inte under rälsen med att det är en kostsam hobby han håller på med:
– Man får ingen vagn under tusen kronor. Ett lok kostar normalt mellan 6 000 och 7 000 kronor.

Hasse har i princip köpt allt som krävs för att kunna bygga en egen liten minivärld i Tyskland. Tre till fyra shoppingturer per år brukar det bli.
Hittills har han inte räknat hur mycket pengar han har lagt ut på sin hobby. Men han resonerar som så att om han inte hade köpt material till minijärnvägen så hade han i stället lagt de pengarna på något annat.
– Det här är en bra hobby som man aldrig blir för gammal för. Samtidigt gör den att man behåller sitt barnasinne, konstaterar Hasse Lagerström med ett förnöjt leende på läpparna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.