Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Erika Lagerbielke, formgivare och professor i glasdesign, fyller 60 år. Hennes allra mest kända och populära glasservis är Intermezzo med den blå droppen. Bild: Anders Wiklund, Pontus Lundahl

Lagerbielke avslöjar historien bakom storsäljaren

I närmare 40 år har Erika Lagerbielke arbetat med glasdesign och inte fått nog. För att hålla lusten och nyfikenheten i gång ger hon sig i kast med utmaningar som tvingar henne ut på okänd mark.

Flerfaldigt prisbelönta Erika Lagerbielke är en av Sveriges mest namnkunniga och internationellt kända formgivare och glaskonstnärer. Bland hennes mest populära glasserviser finns Intermezzo med den blå droppen, minimalistiska Merlot och vinupplevelseglaset Difference. Bara Intermezzo har sålt i hundratusentals exemplar sedan Orrefors lanserade serien 1985.

Efter en stunds eftertanke hemma i vardagsrummet förklarar hon dessa formidabla framgångar:

– Mitt formspråk är sensuellt med rena vackra linjer. Samtidigt är glasen funktionella och ger en bra dryckesupplevelse. Jag tror att kombinationen av funktionalitet och poetiskt tonfall är attraktiv.

Det finns mycket som är roligt med jobbet. Dels att skissa på en ny produkt som ska bära hennes personliga signum – därför har hon med sig en anteckningsbok i A5-format och en kulspetspenna överallt. Dels att samarbeta med teamet på glasbruket.

Uthållig och nyfiken

Därmed inte sagt att jobbet alltid går som en dans. Tvärtom.

– Mitt formspråk är minimalistiskt. Utmaningen är att skapa något eget och unikt med små medel utan att lägga till detaljer eller en dekor. Men det är inte en plågsam svårighet. För att jobbet inte ska vara rutin är det viktigt för min drivkraft att jag får nya utmaningar. För att gå i gång behöver jag stå på okänd mark och hitta nya lösningar.

"Mitt formspråk är minimalistiskt med rena vackra linjer. Samtidigt är glasen funktionella och ger en bra dryckesupplevelse", säger Erika Lagerbielke. Bild: Anders Wiklund

I skapandet drar hon nytta av några personliga egenskaper.

– Jag är oerhört envis, uthållig och nyfiken. Jag håller på och släpper ingenting som jag har fått för mig att jag skulle göra. Och jag säger hellre ja än nej, jag gillar att testa saker. Det har med min nyfikenhet att göra, jag är lite av en chanstagare.

Är du det även privat?

– Nä, privat är jag mer försiktig, men är ändå en ganska öppen person. Jag är social, men har stor integritet. Jag är omtänksam och är mån om mina vänner. Jag är drivande och vet vad jag vill.

Förstår glas

Hon växte upp som mellanbarn i en "stor och bullrig" familj på Kungsholmen i Stockholm, en konstnärsfamilj. Mamma var textilkonstnär och pappa formgivare. Det spelade en avgörande roll vid yrkesvalet. För trots att hon hade tänkt sig akademiska studier, gärna i antropologi eller etnologi, så valde hon den bana hon kände bäst till när det kom till kritan. Konst, eller närmare bestämt industridesign, på Konstfack i Stockholm.

Redan som barn hyste hon en förkärlek till glas så det låg nära till hands att hon testade glasblåsning under studierna. Men mest avgörande var stipendiet som hon sökte – och fick – hos Orrefors 1982. På den vägen kom hon till glasbruket och blev förtjust både i glaskonst och sättet att arbeta med materialet i team.

– Jag hamnade helt rätt. Glas är väldigt naturligt för mig som är intuitiv och lyssnar på magkänslan. Jag kände det direkt, att jag förstod glas.

Udda experiment

Bara något år efter att hon hade börjat samarbetet med Orrefors fick hon i uppdrag att designa ett vinglas med ungdomlig prägel. Det blev startskottet för ett udda experiment. Det var inte ovanligt med en “bubbla” i glas, men Erika Lagerbielke tyckte att en genomskinlig bubbla inte syntes. Den skulle färgsättas!

Färgsatt glas var lika otrendigt som tekniskt svårt på den tiden.

– Det enkla svaret på mitt önskemål hade varit “nej”, men glashantverkaren Hans Johansson sa “jag vet inte hur det ska gå till, så låt oss prova”.

Så kom storsäljaren Intermezzo till.

Det finns också en annan glasservis som Erika Lagerbielke är väldigt stolt över trots att den bara finns i ett enda exemplar: svenska folkets lysningsgåva till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling som hon designade på uppdrag av Sveriges riksdag och regering år 2010.

En livsstil att skapa

Förutom alla utmanande uppdrag och separatutställningar över hela världen är hon också verksam som professor i glasdesign vid Linnéuniversitetet.

Hur mycket jobbar du egentligen?

– Jag jobbar jättemycket. Jobbet utgör en stor del av min identitet, kanske för stor. Jag har valt det här yrket för att jag har drivkraften att skapa. Att skapa är inte bara ett yrke, det är en livsstil.

Varva ner gör hon på Gotland, dit hon åker med sin man för att bada, promenera och inte minst ömt vårda det gamla huset hon ärvt efter sin mamma. Dessutom umgås hon gärna med familj och vänner.

– Jag tycker om att gå på teater och se utställningar, men jag har inga separata hobbys. Jag är lyckligt lottad som kan arbeta med det som intresserar mig mest. Jag behöver inte komplettera det med något fritidsintresse, säger Erika Lagerbielke.

Erika Lagerbielke

Ålder: Fyller 60 år den 5 januari.

Gör: Formgivare och glaskonstnär.

Familj: Gift med industridesignern Tomas Åhlman.

Bor: Stockholm.

Så firar hon födelsedagen: “Med familj och vänner.”

Om att fylla 60: “Det känns roligt! Jag har skaffat mig en massa upplevelser och erfarenheter som varit fantastiska. Mycket som jag är stolt över. Och jag har mycket att se fram emot. Det är full fart och det passar mig!”

Framtidsplaner: “Jag hoppas att få vara frisk, det är det avgörande. Jag kommer nog att tillbringa mer tid på Gotland och göra kreativa saker mer för egen skull än för yrket. Men det kommer att vara kul att fortsätta med glasdesign. Jag vet att jag inte kommer att sluta med det kreativa skapandet.”

Favoritmat: “Ett glas gott vin, gott bröd och en bit god ost.”

Bästa sättet att börja dagen: “Med tidning och kaffe.”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.