Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Volvo simulerar luftströmmar


Vilken blåsning Volvos nya bilar kommer att åka på. En av världens mest avancerade vindtunnlar blir nu den svenska personbilstillverkarens nya verktyg för att få ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Volvo Personvagnar är den första biltillverkaren i världen med en egen vindtunnel som noggrant simulerar luftströmmarna runt och under bilen i kombination med roterande hjul på plant underlag. Och den har kostat 200 miljoner kronor.

Den har faktiskt redan givit resultat, bekräftar Tim Walker som är Volvos aerodynamiske expert. Nya Volvo C30 Drive har tio procent lägre luftmotstånd än vanliga C30, tack vare vindtunnelproven, vilket översatt till bränsleförbrukning ger en minskning med drygt 0,1 l/100 kilometer. Detta innebär att en förare med normal årskörsträcka sparar cirka 45 liter bränsle.

Eftersom underredet och hjulen står för drygt 50 procent av bilens totala luftmotstånd kan en traditionell vindtunnel där fordonet står stilla i luftströmmen ge en ofullständig bild av dess aerodynamiska egenskaper.

Den nya vindtunneln är däremot byggd för att exakt kopiera luftströmmarna runt och under bilen vid körning på en riktig väg i hastigheter upp till 250 km/tim.

Några fakta om den nya vindtunneln:

Fläktkraft 5 MW (6 800 hk)

Fläktstorlek (diameter) 8,15 m

Fläkttyp Kolfiber, 9 blad

Vindhastighet 250 km/tim



Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.