Ville häva bredband med dålig täckning

ANNONS
|

Kvinnan hejdades i höstas i ett stånd där Tele2 erbjöd ett paket med en laptop och ett mobilt bredbandsabonnemang för 3G.

Försäljaren lovade att det fanns 3G täckning i hela norra Bohuslän, och han gav även två veckors skriftlig ångerrätt. Kunden slog till. En vecka senare fick hon utrustningen och kunde omgående konstatera att hon inte kunde ansluta till internet.

I sin anmälan beskriver hon hur Tele2:s kundtjänst sagt att hon borde kontrollerat om det säljaren sagt vad gällde täckningen verkligen stämde. Hon uppmanades även att kolla om uppkopplingen fungerade i trädgården, om den inte fungerade skulle hon åka iväg med bilen för att se om det kunde bli kontakt längre bort.

ANNONS

Efter cirka två mil från hemmet fick hon kontakt med 3G-nätet.

Tele2 hävdade inför ARN att i de allmänna villkoren informeras om att 3G under uppbyggnadsfasen kan ha vissa begränsningar. Eftersom bredbandet fungerar två mil från kundens bostad är det inget fel på tjänsten, enligt Tele2. Företaget hänvisade även till leverantören av datorn, The Phone House. Om inte The Phone House tog tillbaka datorn så skulle inte Tele2 häva bredbandsabonnemanget.

The Phone House ville inte ta tillbaka datorn eftersom den tagit ur sin förpackning och startats. Ångerrätten innebär inte att kunden kan prova en produkt innan den tar beslut om den ska behållas eller ej, var The Phone Houses argument.

ARN skriver att ångerrätten endast gäller om en vara kan återlämnas i "väsentligen oförändrat skick". Nämnden konstaterar också att för att kunden skulle kunna kontrollera om bredbandet fungerade var hon tvungen att starta datorn. ARN slår fast att datorn kan återlämnas och ger därmed de båda företagen bakläxa. De rekommenderas att låta kunden häva köp av dator och abonnemang.

ANNONS