Viasat krävde dödsbo på pengar

ANNONS
|

- Man blir ledsen när de behandlar brorsan på det här sättet. För mig känns det som en nedvärdering av människan, säger Inge.

24 april dog Bert Östensson från Stenungsund. På begravningsbyrån fick hans släktingar hjälp av en jurist att bena ut vad som behövde göras. Inge Östensson fick på sin lott att säga upp Berts abonnemang, bland annat det så kallade guld-abonnemang på Viasat som Bert tecknat. Abonnemanget hade betalats via postgiro en gång i månaden.

- Viasat vill ha dödsattesten. När jag skickat in den trodde jag allt var bra. Men sedan kom ett inkassokrav på att vi skulle betala för resten av abonnemangstiden, fram till 26 september 2007! Med Telia och Canal Digital var det däremot inga problem. De beklagade sorgen och avslutade abonnemangen.

ANNONS

Inge Östensson skakar på huvudet. För honom är det inte pengarna, sammanlagt cirka 4 000 kronor, det handlar om utan principen.

- Man frågar sig hur de tänker. Skall han sitta på en molntapp och titta på Viasat?

Inge Östensson ringde upp Viasat igen och förklarade att han inte tyckte att det lät vettigt. Svaret han fick från företagets kundtjänst var att avtalet gällde trots dödsfallet. Han kontaktade också sin lokala konsumentvägledare samt skrev ett brev till Viasats kundtjänst där han förklarade att dödsboet inte hade något intresse av Viasats fortsatta tjänster samt att det inte heller tänkte betala mer än fram till själva dödsfallsdatumet.

I svaret daterat den 7 juni i år skrev Viasats kundservice:

" Då parabolpaketet var kraftigt subventionerat av Viasat så måste kontraktsperiod på abonnemanget fullföljas även vid dödsfall".

- Skandalöst. De är respekten för människan som jag tycker att de saknar, säger Inge Östensson.

Viasats vd Ulrik Bengtsson säger att brevet till Inge Östensson följde gamla rutiner som nu är ändrade.

- Jag kan inte göra annat än att beklaga. Det är otroligt olyckligt. Det är självklart så att detta är känsliga fall och de skall inte behöva bli behandlade på det här sättet.

ANNONS

Inge Östensson är inte den enda efterlevande som råkat ut för Viasat. Ett dödsbo efter en kvinna som avled i Gävle i våras krävdes på resterande avgift för kvinnans guld-abonnemang hos Viasat fram till november 2007. När dödsboet inte betalade hävdade Viasat att det framgick av avtalet att abonnemanget måste betalas trots dödsfallet, samt anlitade ett inkassobolag som krävde dödsboet på pengarna.

Till Gefle Dagblad hävdade Viasat först att det var en enskild medarbetares misstag som lett fram till felet.

- Nu har det dykt upp fler fall. Vi har haft en större brist i det här än vi trodde. Men jag vill att alla som råkat ut skall vända sig till vår kundtjänst så skall vi försöka lösa det, säger vd Ulrik Bengtsson.

Ingrid Söderquisth, jurist på Konsumentverket, säger att hon under de 29 år hon arbetat med konsumentfrågor aldrig har hört talas om att någon uppfört sig på liknande sätt.

- Det här låter ju bara inte sant. Det får anses vara mycket ovanligt att ett företag vidhåller ett avtal när konsumenten avlidit.

Ingrid Söderquisth påpekar att generellt när det gäller avtal måste man gå in i det enskilda avtalet och se hur man kan avbryta det.

ANNONS

En genomläsning av Bert Östenssons avtal med Viasat visar att det inte står någonting om vad som gäller vid ett dödsfall. Enligt 21 kapitlet i den svenska lagstiftningens ärvdabalk står dock att avtal avbryts om en person avlider.

*Viasat är ett företag inom den internationella mediekoncernen MTG AB.

*Koncernen finns i drygt 30 länder och är den största betal-tv-operatören i Skandinavien.

*Viasat erbjuder tre olika programpaket. Guld-abonnemanget har det bredaste programutbudet och är också dyrast.

ANNONS