Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Konflikter med hantverkaren kan minimeras med skriftliga avtal. Tro inte att ett handslag räcker. Fast steg ett är att ta reda på om det är ett branschanslutet företag som åtagit sig att följa utslag i Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Bilder: TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Vart fjärde företag på Svarta listan är hantverkare

Ett av fyra företag som hamnar på Svarta listan är en hantverkare. Enligt tidigare utslag i Allmänna reklamationsnämnden har konsumenterna ersättningskrav på drygt tre miljoner kronor hos hundratalet företag, visar Råd & Röns genomgång.

Det handlar om snickare, golvläggare, målare och andra såväl små som stora företag. Hantverkare är en återkommande yrkeskategori som hamnar högt på klagolistorna i Konsumentverkets statistik över konsumenternas klagomål och hos Konsument Göteborg. Dit hör man av sig för att få hjälp när något gått snett med en reparation i en lägenhet eller villa – eller i värsta fall ett helt bygge.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Som konsument ska man alltid klaga hos företaget först. När det inte går att komma överens med företaget eller en reklamation inte går igenom, kan konsumenterna ta hjälp från sin lokala konsumentrådgivare eller den nationella tjänsten Hallå konsument och sedan som nästa steg anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Besluten där är rekommendationer.

LÄS MER: Hantverkare största bekymret för konsumenterna

På konsumenttidningen Råd & Röns Svarta lista hamnar de företag som väljer att inte följa ARN:s beslut. För tillfället finns 103 hantverkare listade. Tidningen skriver i sin genomgång att sammanlagt handlar besluten om ersättningar på 3 276 000 kronor. För en del konsumenter handlar det om några hundralappar, medan andra väntar på utbetalningar på flera hundratusen kronor för att kunna anlita en annan hantverkare som kan rätta till eller slutföra jobbet.

”Rätt ska ge rättelse”

Många branschorganisationer kräver av sina anslutna medlemmar att de ska följa utslagen i Allmänna reklamationsnämnden. Ett av dessa är branschorganisationen Golvbranschen.

Varför kräver ni det?

– Allmänna reklamationsnämnden är en vedertagen instans som avgör tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Om man får rätt där ska man också lita på att få rättelse från företaget. Det är vår grundidé, annars blir det verkningslöst om konsumenterna ska behöva dra ärendet inför domstol, säger Johan Aspelin, vd på Golvbranschen.

Johan Aspelin, vd, Golvbranschen.

Vad händer om era medlemsföretag inte rättar sig?

– Då har vi en garantifond, som företagarna själva har betalat in till. Från den har vi möjlighet att ersätta konsumenterna med en reparation på upp till två prisbasbelopp, om de klagat på en tjänst som avgjorts till företagets nackdel i Allmänna reklamationsnämnden och som företaget inte avhjälpt. Det har hänt en gång på tio år, så vi har inte ett jättestort flöde, men man ska inte lämna missnöjda konsumenter efter sig. I ett sådant fall hjälper vi konsumenten att hitta en bra entreprenör.

Ska man undvika de ”svartlistade” företagen?

– Det är det första man ska göra, att avstå från företag som tidigare visat att de inte kan sköta sig. Men välj hellre att se det från den positiva sidan och leta efter branschanslutna företag, eftersom de har tagit ställning till att alltid följa nämndens utslag. Det är inget unikt för golvbranschen, utan finns inom alla branscher.

Finns de anslutna företagen listade på er hemsida?

– Ja. Och jag tycker att man ska ta in offerter från flera företag och jämföra förslagen mot varandra. Särskilt om man som konsument inte har så bra förkunskaper, säger Johan Aspelin, vd på Golvbranschen.

Konsument Göteborgs konsumentrådgivare uppmanar ständigt konsumenterna att skaffa skriftliga avtal. Hantverkarformuläret är en bra hjälp. Det kan användas vid anbud och avtalsskrivning vid köp av reparationstjänst, om- eller tillbyggnad, från exempelvis en snickare eller golvläggare. Allt för att veta exakt vad man kommit överens om. För ändringsarbeten finns ett annat formulär. Här finns också andra användbara dokument, som exempelvis allmänna bestämmelser för småhusentreprenader.

Hallå konsument har en checklista som innehåller det mesta man behöver tänka på som konsument inför att anlita en hantverkare.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.