Västtrafik – ge oss pengarna tillbaka

ANNONS
|

Fruktansvärt är ett ord som ofta hörs från tåliga passagerare på Alingsåspendeln där jag tillbringar nästan en timma varje vardag, eller numera ofta en och en halv timma.

Fruktansvärt försenat. Fruktansvärt trångt. Fruktansvärt dålig information.

Jag försöker intala mig själv att jag har förståelse för att Västtrafik inte kan klara av all den snö som trillat över oss senaste tiden - trots att just snö är vad man kan förvänta sig av en vinter.

Men jag har ingen förståelse över bristen på information och personal som ryter till frusna kunder på perrongen att tåget är fullt. Och framförallt förstår jag inte att jag ska behöva betala för något som inte fungerar som tänkt.

ANNONS

Oftast kan jag komma för sent till jobbet, eftersom jag kan stanna kvar längre - alla har dock inte utrymme i vardagen för att bli bestulen på tid. Jag tycker synd om familjens ungdomar som missar lektioner och träningar trots att de varit ute i god tid. Och jag är just nu lycklig över att inte ha småbarn att hämta innan dagis stänger.

Tänk tanken att andra företag skulle uppträda som Västtrafik gör denna vinter. Att matbutiken inte skulle öppna på morgonen som utlovat, mellanmjölken vore sur och lokalen så trång att kunderna fick köa för att komma in. Det skulle självklart inte vara acceptabelt. Jag och många med mig hade flytt den affären efter några försök.

Kunder som gjort ett dåligt köp har möjlighet att reklamera, oftast med ett professionellt bemötande från företaget. En felaktig vara och tjänst fixas till, byts ut mot en ny eller kunden får pengarna tillbaka.

Så vad gör Västtrafik?

Resegaranti har blivit det mantra som de ansvariga försvarar sig med, vilket för min del innebär ett presentkort (hos Västtrafik) på 50 kr om tåget är försenat minst 20 minuter.

Det är allt för dålig ersättning för att få oss kunder att sluta upprepa ordet fruktansvärt och inte överväga bilen som alternativ.

ANNONS

Ge oss pengarna tillbaka i stället! Låt oss skicka in våra blå plastkort för senaste månaden och få tillbaka pengarna för den dåliga affär vi har gjort.

ANNONS