TEST: Falsk trygghet med fel reflex

ANNONS
|

Måste man kränga på sig reflexväst när man ska ut, eller räcker det med ett litet märke på jackan? Testfakta tog på uppdrag av oss med sig trafiksäkerhetsorganisationen NTF:s expert ut i den mörka novemberkvällen för att se hur bra några vanliga reflexvarianter syns. Med hjälp av NTF:s mätinstrument har vi även mätt hur bra de reflekterar ljuset.

- Vi ser att det kan vara stora skillnader, även mellan reflexer som ser väldigt lika ut. Flera reflexer är också alldeles för små, så även om materialet i dem är bra syns de dåligt eftersom ytan som ljuset ska studsa mot är för liten, säger Katarina Bokström på NTF.

ANNONS

Vanliga reflexer klassas som personlig skyddsutrustning och ska uppfylla vissa krav. En godkänd reflex syns på cirka 125 meters avstånd för en bil med halvljus på. Men varken reflexsprayen eller de självhäftande reflexerna för kläder och barnvagnar som testades räknas som personlig skyddsutrustning, och behöver därför inte uppfylla kraven. Dessa produkter gav också tveksamma resultat ute på vägen.

Reflexsprayen som ska sprayas på kläderna ska vara osynlig i dagsljus och bara synas när man lyser på den i mörkret. En person med en sprayad jacka syntes visserligen okej på nära håll i billjuset. Men på 125 meters avstånd kan personen knappt urskiljas.

På sprayflaskan står det att effekten är begränsad på glatta syntetmaterial, just det som många höst- och vinterkläder är gjorda av. De reflekterande partiklarna försvinner också snabbt från kläderna – lite oroande med tanke på att sprayen är märkt som miljöskadlig.

De små självhäftande klisterreflexerna för kläder och barnvagnar fungerar också dåligt. Barnvagnsreflexen var knappt urskiljbar på 125 meters avstånd, trots att det på förpackningen utlovas att den ska synas på 200 meter.

- Små och svaga reflexer är förstås bättre än ingen reflex alls, samtidigt är det viktigt att man inte tror att man syns bättre än vad man faktiskt gör, säger Katarina Bokström.

ANNONS

Som komplement eller alternativ till reflex använder många också små led-lampor som ska fästas i dragkedjekläppen. I jämförelsen testades en röd, som syntes bra från långt håll. Men Katarina Bokström utfärdar ändå en varning:

- Eftersom den är röd kan man som bilförare missta den för en cykel på väg bort, när det i själva verket är en person som kommer gående mot en. Det är bättre att välja en lampa som lyser gult eller vitt.

Överlägset bäst syns testpersonerna i reflexvästen. Den lyser klart och tydligt i mörkret både på 200 och 125 meters avstånd.

- Hur bra man behöver synas beror på vilken trafikmiljö man rör sig i, hur fort bilarna kör och hur halt det är. Men 125 meter tycker jag är gränsen, så långt bör man i alla fall synas, säger Katarina Bokström.

Köp CE-märkta reflexer

• Se upp med för små reflexer. En reflex ska vara minst 15 kvadratcentimeter för att synas tillräckligt. Är den mindre ska man se till att ha flera.

• Se upp med nötta och repiga reflexer. Reporna gör att de reflekterar sämre.

• Är du tveksam till hur bra dina reflexer fungerar, gå in i ett mörkt rum och lys på dem med ficklampa. Jämför mot en ny.

• Sätt gärna reflexer längst ut på armarna och benen så bilförare kan se hur du rör dig. Då förstår de snabbt om du går, springer eller cyklar.

Källa: Katarina Bokström, NTF

Så gjorde vi

NTF:s Katarina Bokström mätte reflexernas CIL-värde (hur bra de återkastar ljuset) och reflexmaterialens reflekterande förmåga (cd/m2 lux).

Vi testade även reflexernas synbarhet i mörkret, på en raksträcka utan gatubelysning. Vi mätte upp 125 meter och 200 meter framför bilen, och ställde oss där med en reflex i taget. Bilen lyste med halvljuset och reflexerna fotograferades inifrån bilens förarplats. Vi jämförde även synbarheten genom att gå mot bilen med reflexerna från cirka 200 meters avstånd.

ANNONS