Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Karl af Geijerstam

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Telekområdgivarna varnar för oseriös försäljning

Organisationen Telekområdgivarna går nu ut med en varning för oseriös försäljning över telefon. Telanova och Mobile Group utger sig för att ringa från kundens egen operatör och skickar sedan dyra räkningar på till exempel produkter, som från början uppges vara gratis.

Efter en ökning av klagomål mot Telanova och Mobile Group, väljer den opartiska organisationen Telekområdgivarna att gå ut med en varning för dessa företags affärsmetoder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De konsumenter som hört av sig till Telekområdgivarna uppger att säljarna ger sken av att de ringer från konsumentens befintliga mobiloperatör, vilket inte är sant.

– De använder två olika metoder. Mobile group har inga abonnemang, men hävdar att de kan sänka priset på kundens abonnemang och att de samarbetar med mobiloperatören. Sedan erbjuder de varor, som till exempel hörlurar eller annan hårdvara, som en bonus, säger Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström.

Mattias Grafström, vd Telekområdgivarna. Bild: Anders Lindell

När fakturan väl kommer visar det sig att säljaren ringt från Telanova eller Mobile Group, inte från den befintliga operatören och fakturan handlar om hårdvaruprodukter till hög kostnad.

– Vi har haft ärenden där det rör sig om femsiffriga belopp. Vi har en oro över att det här kommer att öka och därför måste vi gå ut och varna, säger Mattias Grafström.

Konsumenterna har känt sig trygga att tacka ja till ett bra erbjudande, eftersom de trott att det är deras befintliga operatör de gjort affären med.

För att säljaren ska kunna sälja är det vanligt att konsumenten uppmanas att logga in hos sin operatör med bank-ID och säljaren kan på så sätt "följa med" och få information om det befintliga abonnemanget.

Telanova använder en annan metod. De har de facto egna abonnemang och när kunden tackar ja visar det sig när fakturan kommer att man plötsligt har ett nytt abonnemang hos bolaget. Samtidigt finns det gamla, ursprungliga abonnemanget kvar hos den ordinarie operatören.

– Det här är en oerhört vilseledande försäljning och rent bedrägligt, säger Mattias Grafström.

Alla affärer har gjort över telefon, med digital signering. Några papper skickas aldrig.

Telekområdgivarnas råd till konsumenter är därför:

• Logga aldrig in med ditt Bank-ID på uppmaning av en telefonförsäljare eller någon annan.

• Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.

• Om något verkar gratis är det sällan det, kontrollera erbjudandet noga innan du signerar avtalet.

• Inget erbjudande gäller ”endast idag”, låt dig inte stressas att tacka ja.

• Låt dig inte heller stressas att skriva under eller sms-godkänna ett avtal som du inte läst igenom.

När det gäller att vidta åtgärden kan Telekområdgivarna bara varna för Mobile Group, eftersom de inte säljer några abonnemang och därmed faller utanför organisationens område. När det gäller Telanova går det däremot att agera.

– Vi kan ta det vidare till den nätoperatör som de använder sig av, så att de vidtar åtgärder och vi har redan tagit en del sådana kontakter, säger Mattias Grafström.

Telekområdgivarna är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer. Organisationen ägs av organisationen IT&Telekomföretagen.

För att garantera opartiskhet finns det representanter från Konsumentverket och Post- och telestyrelsen i styrelsen och dessa har också utslagsröst.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.