Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Konsumentombudsmannen har stämt företaget Telefonihuset. Bild: Öyvind Lund, Suzanne Werner

Telefonihuset tillbakavisar alla anklagelser

Telefonihuset underkänner bevisningen Konsumentombudsmannen lagt fram i sin strävan att få till ett förbud mot Göteborgsföretaget. Stämningen gjordes efter att Konsumentverket haft rekordmånga ärenden kring företagets säljmetoder.

Det Göteborgsbaserade företaget Telefonihuset (tidigare Mobilegroup) och som också använder sig av varumärket Teknikvännen, har i ett fjorton sidor långt svar gått i försvar mot Konsumentombudsmannen, KO. KO har stämt företaget och dessutom krävt ett omedelbart förbud både mot företaget och personen bakom, Anders Andréasson, vd och styrelsens enda ordinarie ledamot.

Telefonihuset går i försvar mot KO och menar att deras försäljning inte alls är olaglig. KO är fortsatt av motsatt åsikt och står fast vid sitt krav på förbud för företaget. Inom kort avgör Patent- och marknadsdomstolen om företaget beläggs med förbud eller inte.

Bakgrunden till stämningen är ett historiskt högt antal anmälningar till och kontakter med Konsumentverket när det gäller företagets säljmetoder.

Samma historia från många

Nästan alla klagande har ungefär samma historia. Den uppringande har uppgett sig ringa från konsumentens operatör, ofta Tre, och lovat att sänka kostnaden för abonnemanget. Som bonus ska kunden även få en del teknikprylar på köpet.

När första fakturan kommit har det visat sig att sakerna inte alls har varit gratis, utan istället kostat kunden upp till femsiffriga belopp.

LÄS MER: KO stämmer bluffande telefoniföretag

Telefonihuset bestrider stämningen och vill att domstolen ogillar detsamma, även interimistiskt.

Via sina advokater skriver Telefonihuset i sitt svar till Patent- och marknadsdomstolen, PMD, bland annat att företaget "inte påstått att produkter är ”gratis” eller ”kostnadsfria” när så inte är fallet." De har inte heller utgett sig för att ringa på någon annans uppdrag och inte heller har de brutit mot lagens krav om att informera om hur avtal ingås vid telefonförsäljning.

Man skriver också att företaget varit medvetet om att det funnits vissa brister och att överträdelser har skett i enstaka fall. Dessutom har de pausat all försäljning sedan den 16 oktober i år för att avvakta domstolens beslut. Samarbetena med alla konsultföretag (som är de som enligt skrivelsen sköter försäljningen), förutom ett, är avslutade.

Förklarar antalet anmälningar

Att så många anmälningar kommit in till Konsumentverket beror, enligt Telefonihuset, på att operatören Tre har uppmanat sina kunder att anmäla och, att det pågått ett mediedrev mot företaget.

Dessutom ifrågasätter företaget antalet anmälningar och menar att det finns stora felaktigheter i de listor som lämnats in. Man ifrågasätter också bevisvärdet av det material som lämnats in av KO när det gäller anmälningarna.

LÄS MER: Petra Karlsson lurades att skriva på av telefonförsäljaren

Konsumentombudsmannen å sin sida menar i sitt följande svar att myndigheten har åberopat övertygande bevisning, att Telefonihuset har gjort sig skyldigt till ett stort antal systematiska lagöverträdelser och att Telefonihuset inte har presenterat bevisning för att KO:s uppgifter skulle vara felaktiga.

All återkoppling stoppad

Samtidigt fortsätter anmälningarna till Konsumentverket att strömma in. I flera av dem anges datum för säljdatum vara i slutet av oktober, alltså efter det datum Telefonihuset, enligt sitt svar till PMD, ska ha stoppat all telefonförsäljning.

Detta förklaras i ytterligare ett svar från Telefonihuset med att all nyförsäljning har stoppats från den 16 oktober, men att man har ringt så kallade återkopplingssamtal. Även dessa ska nu vara stoppade.

Exakt när beslut i ärendet fattas är ännu inte klart.

Anders Andréasson har avböjt att kommentera processen i nuläget och hänvisar till svar han givit i andra intervjuer i samband med att stämningen lämnades in.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.