Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Svar på tal om telefoni

Agneta bytte teleoperatör men försvann då också ur telefonkatalogen. Varför är det så? Läs vår expert Mattias Grafströms svar på läsarnas telefrågor.
Mattias Grafström är chef för konsumentfrågor på Post- och telestyrelsen, PTS, den myndighet i Sverige som bevakar områdena elektronisk kommunikation (telefon, it och radio) samt post.
Han är också en av de personer som ingår i Göteborgs-Postens expertpanel för konsumenter (se artikel nedan).
Vill du ha svar på en knepig fråga som gäller ditt telefon- eller mobilabonnemang kan du få svar från Mattias Grafström. Läsaren Caroline är en av dem som hört av sig:
"Jag har en sommarstuga och varje gång jag öppnar upp mitt vilande abonnemang tar Telia tillbaka mig som kund trots att jag står som förvalskund hos Optimal Telecom. Själv märker jag det inte förrän jag får min räkning. Gör Telia detta i smyg eller?? Får de lov att göra så?"
Så här svarar Mattias Grafström:
"Hej, det du avser är antagligen att du har en så kallad meddelandebox. Om man inte vill betala abonnemangsavgiften, men ändå kunna ta emot meddelanden så kan man ha en sådan box. Rent tekniskt så stängs dock abonnemanget av.
Om man sedan öppnar ett abonnemang igen så ligger det inte kvar några tidigare tjänster på detta och därför finns inte heller eventuellt förval, som varit knutet till abonnemanget tidigare, kvar.
Enligt uppgift från Telia Sonera så informerar de om att förvalet inte ligger kvar i dessa fall. Eventuellt skulle du kunna kontakta Optimal Telecom för att höra om de har någon lösning som passar dig om du väljer att ha abonnemanget hos dem."
Signaturen Agneta upptäckte att hon försvann ur telefonkatalogen när hon bytte fast teleoperatör.
"Hej! Sista tiden har det stått ganska mycket i tidningarna om att man kan välja bort Telia som fast operatör och tjäna några tior utan problem. Jag bytte till Tele2. Vad de inte upplyst om är att man försvinner ut telefonkatalogen!
Jag har kontaktat Eniro och daterat upp mig nu, men katalogen gick i tryck i januari. Nu kommer jag alltså inte att hittas i katalogen förrän nästa trycks - om ett år!
Med vänliga hälsningar
Agneta."
Så här kommenterar Mattias Grafström:
"Eniro heter det företag som gör den katalog som distribueras till abonnenterna. Det är också Eniro som samlar in uppgifterna till katalogen.
Det finns dock ingen skyldighet för någon att tillhandahålla en katalog och det är inte heller reglerat hur uppgifter till en katalog ska samlas in.
Det kan betyda att abonnentupplysnings-företagen inte köper uppgifter från alla operatörer, vilket kan leda till att det finns abonnenter som inte finns med i telefonkatalogen.
Däremot är alla operatörer skyldiga att lämna ut abonnentuppgifter om sina kunder (om det inte råder sekretess eller tystnadsplikt för uppgifterna) till den som driver abonnentupplysning, men bara på begäran från upplysningsföretaget.
De uppgifter som finns om olika privatpersoner i abonnentförteckningar (exempelvis i katalog eller webbplats) har personerna rätt att få rättade eller borttagna så snart det är möjligt. Eftersom den tryckta katalogen endast uppdateras en gång per år så går det inte att ändra i denna vid något annat tillfälle än då nästa katalog kommer ut. Uppgifter på exempelvis webbplatser ska man däremot kunna få rättade snabbare."



Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.