Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Novemberrusning. Jonathan Tengberg på Partille bilservice har fullt upp med däckbyten så här års.

Stor prisskillnad på däckhotell

Nu ska vinterdäcken på och det är högtryck hos Göteborgs verkstäder och däckhotell. Vår jämförelse visar att priserna skiljer stort i branschen.

November är däckbytartider. Från och med 1 december ska vinterdäcken vara på om det råder vinterväglag.
– Det är nu de flesta ringer och vill byta sina däck, säger John Flomark på Partille bilservice.
Det är inte alla kunder som har med sig vinterdäcken i bagaget, och släpar med sig sommardäcken hem efter bytet. För den som vill slippa har verkstaden även ett däckhotell med plats för ett hundratal hjuluppsättningar.
– Intresset ökar hela tiden. Folk har dåligt med plats hemma, och framför allt äldre tycker att det är tungt att lasta däcken in och ut ur bilen, säger John Flomark.

Klicka på tabellen för att se den i större format.

Verkstaden startade sitt däckhotell för ungefär fem år sedan, och lagret blev snabbt fullt. Något år senare utökades antalet platser med hjälp av containrar.
– Efterfrågan finns, så det kan hända att vi utökar ytterligare, säger John Flomark.
GP:s jämförelse (se tabell) av 15 verkstäder och däckhotell runt om i Göteborg visar att priserna för hjulbyte och förvaring skiljer stort. Partille bilservice är billigast med 600 kronor per säsong – ett skifte och förvaring fram till nästa skifte – medan Euromaster i Gullbergsvass är dyrast med 1 000 kronor per säsong.
Hos de allra flesta ingår hjultvätt i priset, medan Partille bilservice inte erbjuder den tjänsten då företaget saknar hjultvättmaskin.
– Jag brukar säga till kunderna att de kan passa på att tvätta bilen innan däckbytet om de vill ha hjulen tvättade. De flesta biltvättar har ju hjultvätt i programmet, säger John Flomark.

Många däckfirmor marknadsför sig genom att trycka på vikten av just hjultvätt. Skräp och kemikalier på insidan av fälgen riskerar att ställa till med skada om det inte tvättas bort, sägs det.
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, ställer sig tveksam till det.
– Det finns inga tekniska fördelar med att fälgarna är rena, men det klart att man kan passa på att tvätta där man inte kommer åt i vanliga fall när hjulen ändå är demonterade, säger Carl-Erik Stjernvall.
Han säger att däck ska förvaras mörkt och svalt, och att den som funderar på däckhotell bör tänka på det. 16 grader är den optimala temperaturen.
– Alla däckhotell tillgodoser inte det, utan använder containrar som blir väldigt varma på sommaren. Det kan innebära att däcken åldras i förtid, säger Carl-Erik Stjernvall.
John Flomark på Partille bilservice instämmer.
– Men med bra ventilation funderar även containrar som ett bra alternativ, säger han.
Hur varmt blir det i dina containrar på sommaren?
– Jag tror att det är ungefär 25 grader, säger John Flomark.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.