Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Den första december ska vinterdäcken vara på och på verkstäderna jobbar man för högtryck i november för att genomföra alla byten för de bilägare som inte vill göra jobbet själva. Bild: TT
Den första december ska vinterdäcken vara på och på verkstäderna jobbar man för högtryck i november för att genomföra alla byten för de bilägare som inte vill göra jobbet själva. Bild: TT

Stor prisskillnad på däckhotell

För den som inte har plats hemma för däcken finns lösningen att betala för förvaring. Det skiljer en hel del i pris på de däckhotell i Göteborgsområdet som vi har jämfört.
– Det är en bekvämlighet som man får betala för, konstaterar Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

November är däckbytartid här på Västkusten där den riktiga vintern oftast inte har anlänt före det lagstadgade datumet för vinterdäck, den 1 december. Förutom att man får räkna med risk för blixthalka som det var nu under sista helgen i oktober.

– Kanske går det bra att förvara däcken hemma och lägga summan det kostar varje år på däckhotell på något annat i hushållsekonomin, säger Carl-Erik Stjernvall på Motormännen.

För den som ändå inte har plats, eller tycker det är ett slitgöra att släpa hjulen fram och tillbaka till verkstaden för ett skifte, har vi jämfört priserna hos tolv verkstäder och däckhotell i Göteborgsområdet. Tabellen visar att priserna för hjulbyte och förvaring skiljer stort. Partille bilservice är billigast i vår jämförelse för kombinationspriset på byte och förvaring, men då ingår ej tvätt av hjulen. Medan Autopoolen däck & fälg i Västra Frölunda är dyrast per säsong i vår sammanställning för både hjulskifte och lagerlokal.

För att se tabellen i stort format klicka HÄR.
För att se tabellen i stort format klicka HÄR.

– Vi har ändå tillräckligt att göra. När det är däckbytartider jobbar jag 15-18 timmar per dag. Särskilt på våren kan det bli extremt mycket att göra på kort tid, säger Emanuel Roosvald, som jobbar på Autopoolen.

Där och hos de allra flesta i vår prisjämförelse ingår hjultvätt i samband med hjulskiftet. Om inte kan det vara lämpligt att göra det inför bytet:

– Tvätten är inte det allra viktigaste, men klart är att smutsen inte försvinner av sig själv. Dessutom binder smutsen mer smuts och fukt, så på sikt kan ytskiktet på fälgarna ta skada eller de kan bli svåra att få rena, säger Carl-Erik Stjernvall.

Carl-Erik Stjernvall på Motormännen.
Carl-Erik Stjernvall på Motormännen.

Han tillägger att tvätten är bra för att se om det finns skador på fälgen, som kan fyllas i. Och om man tänkt att sälja hjulen inför nästa säsong är det bra att de är i gott skick.

Kolla mönsterdjupet själv

Däremot ska man alltid redan före besöket hos verkstaden eller däckhotellet själv ha bildat sig en uppfattning om slitaget, tipsar han.

– Däckverkstäderna vill gärna sälja nya när du ändå är där, men det är ingen mening med att köpa nya däck för tidigt. Har du 1,5 millimeter kvar ner till godkänt mönsterdjup handlar det om hundratals mils körning som bara slängs bort, i så fall.

Godkänt mönsterdjup är minst tre millimeter på vinterdäck som ska vara på under perioden 1 december–31 mars.

I jämförelsen finns inte uppgifter om temperatur i lokalerna, inte heller exakt hur hjulen förvaras. Kolla att de kommer att förvaras svalt och gärna liggande eller hängande, råder Carl-Erik Stjernvall.

– I en container på verkstadens bakgård skulle jag aldrig vilja lagra mina däck. Framförallt inte på sommaren då det kan bli ett problem med värmen. Nu på vintern handlar det mer om kondensproblem, den fukt som skapas av stora temperaturväxlingar.

För den noggranna bilägaren gäller enligt honom också att fråga om det ingår programmering av däcktrycksövervakning när hjulbytet görs.

– Annars behöver man göra en extra resa till en märkesverkstad och det kanske är opraktiskt, säger han.

Däcktrycksövervakning, så kallad TPMS, finns på de flesta bilar med årsmodell 2015 samt en del äldre. Det systemet ger bilförarna information om lufttrycket i däcken under körning och varnar om det inte är korrekt.

Dubbat eller odubbat

Valet av vinterdäck står mellan dubbat och odubbat, så kallade friktionsdäck. Dubbat har fördelen att ge kortare stoppsträcka, men det finns förbud mot att köra med dem på vissa gator. De river också upp partiklar på vägar som inte är täckta med snö och is och detta bidrar till en negativ hälsoeffekt.

Ett par däcktester i Finland har dock visat att det har viss betydelse för alla bilisters skull att ungefär en tredjedel kör med dubbdäck.

– Annars skulle ytan framför trafikljusen bli så polerad av alla med friktionsdäck att stoppsträckan skulle förlängas, säger Motormännens tekniske expert Carl-Erik Stjernvall.

LÄS MER: Granskning visar brister i bilförsäkringar

LÄS MER: Ny varudeklaration för begagnad bil

LÄS MER: Bästa dubbdäcken till cykel

Fakta: Vinterdäck och dubbdäck

Vinterdäck, dubbade eller dubbfria, är tillåtna under perioden 1 oktober–15 april när det är eller befaras bli vinterväglag. Vinterväglag är det när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen och det är polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen där du är. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda vinterdäck även annan tid.

Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning 1 december–31 mars om det är vinterväglag.

Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck.

Friktionsdäck för vinterväglag

Tre krav ska uppfyllas för att grovmönstrade däck med vintermönster ska klassas som vinterdäck:

• Särskilt framtagna för vinterväglag.

• Märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF).

• Märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis: M+S, M.S , M-S, M&S eller Mud and snow.

Vinterdäckslistan finns på stro.se.

Fakta: Transportstyrelsen, Motormännen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.