Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Solglasögon 07

Solglasögon från Chanel för 2 000 kronor eller ett par från H&M för 60 kronor? Är du ute efter kvalitet spelar det ingen roll. H&M-paret är till och med bättre.

Det visar ett laboratorietest av åtta solglasögon som Göteborgs-Posten låtit göra.
Solglasögonens tid är nu. Minsta lilla strandkiosk till vräkigaste lyxbutik säljer sommarens symbol alltifrån en 50-lapp till flera tusen kronor.
Men hur bra är glasögonen egentligen?
Testföretaget Testfakta gav SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, uppdraget att testa åtta populära solglasögon. På ytan lika varandra, men prislappen skiljer rejält. Från billigaste H&M-paret för 60 kronor till ett par från franska lyxmärket Chanel för drygt 2 000 kronor.
Kvaliteten då?
Chanel blev slagen av H&M.
- Det var ingen dramatisk skillnad i kvalitet mellan de glasögon vi testade. Dramatiken fanns mer på prislappen, säger Gösta Werner, testansvarig på SP.
Laboratorietestet var indelat i fyra delar:
-UV-skydd. Klarar glasögonen att filtrera bort de ultravioletta strålarna?
-Optisk kvalitet. Bra solglasögon ska inte ha någon brytning.
-Hållbarhet. Vad händer vid lättare slag?
-Reptålighet. 400 gram sand hälldes på glasögonen.
Ett bra skydd mot UV-strålar är viktigt för att ögonen inte ska skadas. Den största faran är att få grå starr om man får för mycket UV-strålar.
De testade solglasögon utgav sig för att ha 100-procentigt UV-skydd. Ingen höll löftet, även om glasögonen från H&M och Haga Eywear endast släppte igenom 0,03 procent av UV-strålarna.
- Man får skriva 100 procents UV-absorption och ändå ha en halv procents genomsläpp. Det klarade alla utom Polaroid. Den släppte igenom över tre procent, säger Gösta Werner.
Den optiska kvaliteten testades i tre olika moment. Med den som grund kunde man se vilka glasögon som uppnådde kravet för optisk klassificering.
Fyra - Åhléns, H&M,Haga och Polaroid, höll högsta optiska kvalitet, klass 1. Chanel, Granite, Prestige klarade klass 2. Evita Peroni var enda paret som hade så hög brytning att de inte klarade en optisk klassificering.
Går glasögonen sönder spelar det inte så stor roll om de håller optisk toppklass. Samtliga glasögon klarade både slag- och böjtålighetstestet.
Att få 400 gram sand över glasögonen gick däremot inget par obemärkt förbi.
Det blev repor i alla glasögon. Mest reptåliga var Prestige och Polaroid.
Det var jämt i toppen av testet. Haga Eywear blev knapp testvinnare före H&M.
Chanels glasögon som var 35 gånger så dyra som testets billigaste blev nästjumbo. Sämst var de näst dyraste glasögon, Polaroid.
Priset verkar inte avskräcka. Exklusiva lyxmärken säljer som aldrig förr i Sverige.
- Intresset ökar hela tiden. På senare år har märken som Gucci och Louis Vuitton öppnat egna butiker i Sverige. Den som köper ett par dyra glasögon köper inte bara ett märke. Man kanske väljer dem för designen också, säger Johanna Finnholm, trendanalytiker på Svenska Moderådet.
Men är det någon idé att köpa lyxmärken när de är sämre?
- När det gäller konfektion håller de dyra märkena högre kvalitet än lågpriskedjor. Ofta är det bättre sömnadsarbete och så. När det gäller glasögon verkar det tydligen inte gälla.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.