Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Snåriga avtal och dålig support

Krångel med uppkoppling, dålig support och snåriga avtal. Ändå är det få kunder som klagar.
- Det finns nog en större tolerans med internet och bredband än med andra varor, säger Jeanette Johanssen, handläggare på Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Med tanke på att det finns 2,8 miljoner privatpersoner som har internetanslutning (knappt hälften har bredband) får ARN in få klagomål.
I fjol hade nämnden 295 anmälningar att ta ställning till. Endast 23 av dessa fick rätt mot internetleverantören.
- De flesta som fick rätt hade klagomål på att uppkopplingen inte alls var så snabb som utlovats. Men en stor del av anmälningarna handlar om själva avtalets bindningstid. Och där har kunderna inte alltid förstått villkoren, säger Jeannette Johanssen.
Den som är missnöjd med sitt bredband ska först klaga skriftligen hos bredbandsleverantören, menar Jeanette Johanssen.
Om man då får ett nej är nästa steg att anmäla till reklamationsnämnden.
- Helt klart har antalet anmälningar mot bredbandsleverantörer ökat. Men inte lavinartat, säger Jeanette Johanssen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.