Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Efter två timmar på autobahn i Tyskland med en hyrbil fick Jonas Eriksson en räkning på en fälgskada som han anser är orimligt att han orsakat på den körsträckan. Bild: Anna von Brömssen

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skadekrav på hyrbil svårt att motbevisa

Jonas Eriksson hyrde bil i Tyskland och efteråt ville Hertz debitera honom för 5 178 kronor för en skada och en tankning. Konsument Europa intresserar sig för fallet.

Om bilfirman återkommer med felaktiga krav och dessutom drar pengar från ditt kort – vad gör du då som orättvist behandlad konsument?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jonas Eriksson har gjort vad han kan för att ställa allt tillrätta genom att försöka bevisa sin oskuld.

Han bokade en bil online i Sverige och betalade i förskott. Efteråt har han mejlat till Hertz kundtjänster här och i Tyskland om kravet och efterdebiteringen.

Faktum kvarstår: Hertz vill att han ska betala för en skrapskada, på insidan av en fälg, som han anser att han omöjligen är skyldig till. 4 416 kronor ligger som en förfallen räkning som han begärt uppskov för. Detta eftersom företaget inte svarat när han bestridit summan och krävt förtydliganden kring deras dokumentation av skadan.

Resten drogs direkt från hans konto dagen efter att han lämnat tillbaka bilen och det var för en utebliven fulltankning.

Så här var det. Två hyrbilar är inblandade, och både tankningen och skadan gäller den första bilen som hämtades ut i Frankfurt den 13 september och återlämnades dagen efter på Stuttgart flygplats. Detta på grund av att en röd varningslampa hade börjat lysa efter fem mils körning och han ville byta bil.

Måste köra på något hårt

– Den första bilen körde vi bara på autobahn. Och jag vet hur hårt man måste köra på något, exempelvis en refug, för att orsaka en sådan fälgskada, berättar Jonas Eriksson.

Bilen fulltankade han nära återlämningsstället. Det syns i hans kontoutdrag med bensinmackens namn, datum och summa, berättar han. Det räcker som bevis för att han har tankat bilen strax innan den lämnades tillbaka.

– Vi körde kanske 15 kilometer från macken till flygplatsen, så det måste vara en väldigt hög administrativ avgift Hertz har lagt på med tanke på debiteringen.

Totalt drogs 762 kronor för fulltankningen den 15 september. Kravet för fälgskadan kom den 15 oktober. Han överklagade skadan inom en vecka, som avtalet kräver. I avtalsvillkoren står dessutom att när enkla skador upptäcks på fordonet, när den som hyr bilen inte är närvarande vid genomgången, ska dessa ”slutföras” inom 24 timmar efter hyresperiodens slut.

– Vad är det som ska slutföras, att de stämplar sin rapport, undrar Jonas Eriksson.

Den som hyr bil ska vara noggrann med att gå igenom den både vid hämtning och lämning. Jonas Eriksson försökte vara med vid genomgången när bilen lämnades tillbaka på flygplatsen, men fick då höra av personalen att ”så jobbar vi inte”. Först en stund senare tänkte han att det nog var ett annat företag än Hertz som tog emot bilnyckeln.

Var där tillräckligt länge

– Sedan gick jag till Hertz kontor och hämtade ut den andra bilen. Efteråt har jag läst i avtalet att man ska vara tillgänglig 20–30 minuter för genomgång när man lämnar tillbaka en bil. Och det var jag. Men ingen gav mig den chansen, konstaterar han.

Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa:

– Det hjälper ju inte att ha bra skrivna villkor om personalen sedan inte följer dem.

Hon är mån att få kännedom om fallet och uppmanar Jonas Eriksson att mejla hela dokumentationen till Konsument Europa-kontoret i Sverige, inklusive vad personalen sagt vid återlämnandet. Dessutom kommer händelsen att meddelas vidare till alla systerkontor.

EU-kommissionen har redan skärpt kraven på avtalsvillkoren för biluthyrare och de fem största företagen är med i det samarbetet. Hertz är ett av dem. Syftet med de gemensamma villkoren är att du som konsument ska bli rättvist och lika behandlad var du än hyr bil i Europa.

– Alla i nätverket har problem med biluthyrningsfirmor, säger Jolanda Girzl.

Nästa steg kan bli att Jonas Eriksson får vända sig till ECRCS, tvistlösningsorganet för gränsöverskridande tvister. Under 2018 fram till mitten av november har de behandlat elva fall med Hertz.

Fick tillbaka för tankningen

Direkt efter att GP hört av sig till Hertz presskontakt i Tyskland fick Jonas Eriksson tillbaka 70,80 euro för tankningen med en ursäkt för feldebiteringen. Vem som ska kommentera skadan i GP bollas tillbaka till Sverige och sedan Tyskland igen. Efter två dagar svarar en talesperson för Hertz Europa skriftligen att ärendet med den skadade hyrbilen kräver ytterligare några dagars utredning och att det nu hänvisats till verkställande nivå.

– Jag kommer att betala den andra summan, för jag vill ju kunna åka tillbaka till Tyskland och hyra bil igen. Jag är inte så sugen på att hamna hos Kronofogden där. I fortsättningen blir det helförsäkring när jag hyr bil utomlands, säger Jonas Eriksson.

Han fick svar drygt en vecka efter att GP varit i kontakt med företaget. Hertz håller fast vid att fälgskadan fanns där när han lämnade tillbaka bilen. Men han har inte fått någon förklaring till varför han inte erbjöds att vara med vid genomgången av den då.

En väg att få hjälp med återbetalning när man anser att ens konsumenträttigheter inte har respekterats är att göra en kortreklamation hos sin bank.

LÄS MER: Skärper kraven på biluthyrning

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.