Bland 18-29-åringar gör nästan varannan onödiga inköp av skor och kläder online, visar en undersökning som Naturskyddsföreningen beställt.
Bland 18-29-åringar gör nästan varannan onödiga inköp av skor och kläder online, visar en undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Bild: Jessica Gow/TT

Sifo: En av tre shoppar onödiga kläder online

Naturskyddsföreningen har både frågat konsumenterna om deras shopping och granskat säljtekniker inför Black Friday. Totalt handlar det om en radda knep som får dig att köpa kläder och skor.

ANNONS
|

Granskningen omfattar tio av de största modeföretagen. Samtidigt har Naturskyddsföreningen beställt en Sifo-undersökning. Resultatet: att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga. Orsaken uppger nästan varannan person var förhastade beslut.

Säljteknikerna handlar om allt från påverkan av influencers, generös frakt- och returpolicy och pågående kampanjer till personligt anpassade shoppingupplevelser och annonser. Samtidigt är e-handeln öppen dygnet runt, året om och finns bara ett knapptryck bort i mobilen, understryker Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

Yngre konsumenter gör ännu fler onödiga inköp

Bland de yngre konsumenterna, 18-29-åringar, var onödiga köp ännu vanligare. 45 procent, nästan varannan person i den gruppen, uppger att de köpt ett till tio eller fler klädesplagg eller skor som var onödiga. 40 procent anger att orsaken till onödiga köp var att kläderna eller skorna såg snyggare ut på bild än de var i verkligheten, 13 procent anger fri frakt över visst belopp, och 17 procent anger påverkan av influencer och sociala medier.

ANNONS

LÄS MER:Så står du emot köphetsen på Black Friday

Enligt Naturskyddsföreningen kan dessa säljtekniker som leder till ogenomtänkta köp öka risken för en ohållbar konsumtion av kläder och skor.

– Modebranschen jobbar aktivt med att locka till merförsäljning på sina webbplatser. Vi måste diskutera och agera på den höga produktionen av kläder och skor för att få en hållbar klädkonsumtion, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande.

De här företagen har undersökts

I Naturskyddsföreningens granskning ingick följande tio företag.

Rena e-handelsaktörer i bokstavsordning: Asos, Boozt, Ellos, Na-kd, Nelly och Zalando.

Hybridaktörer som har både butiker och online-handel: H&M, KappAhl, Lindex och Åhléns.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo den 15–18 november 2021. Antal respondenter: 1 010.

Listan med företagens säljknep

• Du får förslag på liknande produkter, relaterade produkter eller produkter som ”du kanske gillar/behöver”.

• Sajten visar bästsäljande produkter, ”andra kunder har också köpt/kollat på”.

• Stylingförslag eller köp stilen – möjlighet att köpa alla produkter som modellen bär.

• Visning av tidigare besökta produkter.

• Möjlighet att shoppa plagg som modeföretagens följare har visat upp på Instagram.

• Produktrecensioner.

• Spara favoriter.

• Mängdrabatt, som köp tre och betala för två.

• Pågående rea eller outlet.

• Gratis leverans till ombud över viss summa.

• Hemleverans.

• Gratis hemleverans över viss summa.

• Skjut upp din betalning.

• Delbetala.

• Fria returer.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS