Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Varannan konsument gör oplanerade inköp. Konsumentrådgivarens tips är att hålla sig till en inköpslista. Bild: Henrik Montgomery/TT
Varannan konsument gör oplanerade inköp. Konsumentrådgivarens tips är att hålla sig till en inköpslista. Bild: Henrik Montgomery/TT

Så står du emot köphetsen på Black Friday

Priser stiger och sänks hela tiden, inte bara inför Black week. Det visar en färsk undersökning från Konsumentrådgivningen i Göteborg. Så här gör du för att hålla koll och inte låta dig hetsas till inköp.

Black Friday ses som startskottet för julhandeln och 2019 handlade svenskarna för 7,1 miljarder kronor denna dag, enligt ehandel.se. Det var 300 miljoner kronor mer än året före. Men under pandemiåret 2020 backade e-handelsförsäljningen på Black Friday med nio procent.

Samtidigt ökade Black Week med nio procent jämfört med föregående år, ett tecken på att själva fredagen minskade i betydelse – men att vi ändå totalt sett handlar för lika mycket.

Varannan konsument handlar oplanerat på Black Friday

Har du redan börjat ladda för inköp men vet inte vad du ska handla?

Du är inte ensam om det köpbeteendet. Enligt en undersökning från Lunds Universitet vet hälften av konsumenterna i förväg inte vad de kommer handla. De uppger att de tänker låta sig inspireras av erbjudandena som finns.

Det är helt tvärtemot rådet från Elin Lindeberg, som är konsumentrådgivare i Göteborgs stad.

Konsumentrådgivarens fem tips för att undvika köphets under Black week

  • Låt dig inte förblindas av fenomenet Black Friday och Black week som marknadsförs hårt.
  • Kom ihåg att priset för produkter förändras. Ett lågt pris under Black week betyder inte att priset aldrig tidigare har varit eller kommer att vara så lågt igen. Kolla historiska priser på prisjämförelsesajter som Prisjakt eller Pricerunner.
  • Håll dig till din inköpslista även om det dyker upp erbjudanden.
  • Låt dig inte bli stressad av klockor som räknar ner tiden för ett pris som bara gäller tillfälligt och att varan är på väg att ta slut.
  • Kontrollera företaget du handlar från och köpvillkoren. Vilket land skickas varorna från och finns kontaktuppgifter för reklamation och returer? Annars kan det bli krångligt att exempelvis använda sig av ångerrätten.

– Planera dina inköp. Skriv ner inför en rea vad du tänkt dig köpa och håll dig till den även om kommer andra erbjudanden, tipsar hon.

För dyker det upp ett lockande erbjudande med en klocka som tickar ner för hur länge det priset gäller är det lätt att låta sig ryckas med.

– Det blir lätt att man köper saker som man inte behöver bara för att man tror att de är billigare.

Billigare, dyrare och billigare igen inför Black week

Elin Lindeberg har precis genomfört en åtta veckor lång prisundersökning av en mängd slumpmässigt valda varor i sex kategorier i e-butiker. Resultatet visar att priset går upp och ner utan att det är en uttalad reaperiod och att det till och med fanns varor som hade nedsatt pris under hela denna undersökning.

Konsumentrådgivningen i Göteborgs stad valde att följa prisutvecklingen för att se om konsumenternas köphets är befogad under Black week eller om det fanns nedsatt pris under andra perioder. Två produkter försvann från sortimentet under tiden och de ingår därför inte i resultatet för 58 varor.

Elin Lindeberg, på Göteborgs stads konsumentrådgivning. Bild: Pressbild
Elin Lindeberg, på Göteborgs stads konsumentrådgivning. Bild: Pressbild

Resultatet visar att sex av tio av alla undersökta produkter hade ändringar i sina priser under dessa åtta veckor. Av dessa var det cirka fyra av tio där prisändringen berodde på en skillnad mellan veckans pris och produktens ordinarie pris. Den här skillnaden marknadsfördes oftast som exempelvis rabatt, kampanj eller ”sale”.

– Det var ju ändå nära inpå Black Friday. Jag undrar om allt som är på rea alltid marknadsförs som det. Frågan är ju också vad varorna egentligen har för ordinarie pris, säger Elin Lindeberg.

Varor under en realisation ska ha väsentligt lägre pris än normalpriset

Ordet rea får bara användas i marknadsföring i vissa fall. Priset på varan eller tjänsten måste till exempel vara väsentligt lägre än det normala priset. Och rean får bara pågå under en begränsad tid. Vad som är ”väsentligt lägre” och ”begränsad tid” finns inte fastställt exakt.

Om nedsättningen inte är utifrån ett faktiskt tidigare högre pris är det vilseledande. Varan kan först ha fått ett högre pris för att sedan få ett lägre pris, som kanske inte ens är lägre än det ursprungliga.

Annars är det ett fiktivt reapris och det är inte tillåtet att kalla det för rea. Tidigare konsumentundersökningar visar att knepen är många för att locka till köp.

Så gjordes undersökningen

Varje fredag från vecka 36 till vecka 43 (2021) undersöktes den veckans pris samt ordinarie pris för varje produkt. 60 varor ingick och 58 fanns kvar hela perioden och ingår i sammanställningen.

De falska reapriserna kan du själv avslöja genom att titta på en varas historiska priser på prisjämförelsetjänster som Prisjakt och Pricerunner.

Elin Lindeberg uppmanar konsumenterna att agera om de upptäcker fuffens med priserna.

– Anmäl företag som inte sköter sig till Konsumentverket. Myndigheten behöver underlag, bevis och tips från konsumenterna för att driva ärendena vidare.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.