Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Många konsumenter samlar gamla mobiler på hög hemma i stället för att lämna dem till återvinningen. Att slå en spik i är inget alternativ för den som är orolig för att det som finns lagrat i minnet hamnar i orätta händer (arkivbild). Bild: Julian Peters (Mostphotos)

Så ska säkerheten höjas för inlämnade mobiler

Tillhör du dem som samlar gamla mobiler på hög? Du är inte ensam. Ibland gör man så på grund av oro för att personlig information ska hamna i orätta händer. Nu ska säkerheten höjas på mobilens väg till återvinningen.

I stället för att ge bort, sälja eller lämna till återvinning lägger sex av tio svenska konsumenter sin gamla mobil i byrålådan, enligt en undersökning som Naturskyddsföreningen i Göteborg har gjort.

– Det är bättre att man lämnar ifrån sig den direkt och det ska inte kännas otryggt eller som ett problem, säger Martin Seeger, vd för El-Kretsen AB som diskuterar en ”säker box” med branschföreningen Elektronikbranschen.

Förr eller senare kommer mobilerna ändå dit och vidare till återvinning, även om det blir först när man har några stycken i byrålådan. När mobilerna väl hamnar hos El-Kretsen kan Martin Seeger garantera en säker hantering. Men det är stegen före som kan bidra till den osäkerhet som konsumenterna känner.

Varför vill de inte lämna ifrån sig sina mobiler?

– En del tänker sig att ha den i reserv, att de ändå har investerat pengar i den och att mobilen har ett värde. Men sedan är det lätt att den blir liggande.

Martin Seeger, vd på Elkretsen. Bild: Adam af Ekenstam

Sedan finns en osäkerhet med bilder och andra personliga data som är lagrade i mobilen.

Vad är olämpligt att göra med en uttjänt mobil för att försöka radera minnet?

– Att slå en spik igenom den. Det är olämpligt eftersom man kan skada batteriet, vilket i värsta fall kan leda till att mobilen börjar brinna. Dessutom skulle man tvingas träffa exakt rätt för att hitta minnet. Sedan omöjliggör man återvinning om det skulle vara ett alternativ.

El-Kretsen har ett rikstäckande insamlings- och återvinningssystem. Det är uppdelat i två kategorier, dels för hushåll, dels via verksamheter. Företagen har producentansvar och måste ta hand om förbrukade varor och därmed hjälpa till att sluta kretsloppet. Via dessa och de 290 kommunernas elreturer samlade El-Kretsen in runt 700 000 mobiler under 2018.

– En maskin krossar och separerar metallerna, med magneter och annan teknik, och sedan smälts de ner. Om mobilen väl tagits till återvinningen blir minnet raderat till 100 procent, förklarar Martin Seeger.

Högre säkerhet med boxar

Han har inlett diskussioner med elektronikbranschens företrädare om en ny typ av säker box för företagens mobilreturer.

– Vi vill gärna kunna hänvisa till en säker hantering, att konsumenterna erbjuds att lämna mobilerna i en sådan box. Handeln, återförsäljarna, det vill säga butikerna, skulle kunna vara en part som erbjuder den här lösningen.

De säkra boxarna hos återförsäljarna, skulle vara övervakade hela tiden är tanken.

– För den som känner sig osäker skulle det vara ett slutet system med garanterad hantering av datan. I första hand är det mobilerna vi riktar in oss på, men det blir allt fler elektroniska prylar som bär på personlig information.

Hur länge dröjer det innan konsumenterna kan använda säkra boxar i butikerna?

– Under året ska vi ha kommit så långt att vi har ett koncept framme. Förhoppningen är att få med oss branschen på frivillig basis och att det blir i tillräckligt många butiker för att det ska kännas bekvämt för konsumenten.

Ökat intresse för att reparera

Det finns företag som köper in begagnade mobiler och dataraderar, renoverar och återställer dessa till ett användbart skick och säljer vidare. Om mobilen skulle gå att använda är det ett alternativ till återvinning.

Tom Josephson är vd på ett av dessa, Repairstore. Han tror på en ökande miljömedvetenhet och att flytta sitt fokus från nyköp till att underhålla och reparera den mobil man redan har. Det senaste halvåret har han märkt ett klart ökat intresse för att behålla mobilen allt längre, alternativt köpa originalåterställda begagnade telefoner som reparerats och servats. Framförallt gäller detta företag som väljer detta för sina anställda.

– Det är en helt annan efterfrågan nu, också bland föräldrar som vill köpa schyssta telefoner till sina barn, säger han.

Trenden har enligt honom pågått lite längre, efter att den tekniska utvecklingen planade ut för två år sedan.

– Priserna på nya mobiler har skjutit i höjden. Man kan välja en begagnad mobil även om den har skönhetsfel, men ändå samma prestanda och med en funktionsgaranti som om den vore ny till en tredjedel av priset för den senaste modellen, säger Tom Josephson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.