Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Allt fler flygpassagerare drabbades av förseningar under 2018. Bild: Thomas Johansson/TT

Så mycket i ersättning missar flygresenärerna

Antalet flygförseningar har ökat dramatiskt under 2018 jämfört med föregående år. Enligt en EU-rapport går två av tre av flygresenärerna miste om sin ersättning eftersom de inte vet hur de ska reklamera hos flygbolaget eller tror att de ändå inte får rätt.

När Airhelp summerar året 2018 visar det sig att det blev totalt 93 000 flygförseningar på tre timmar eller mer. Totalt har tio miljoner passagerare drabbats. Det innebär 60 procent fler förseningar än under 2017, då 58 000 flygresor blev försenade vid ankomst.

– De går miste om sin ersättning antingen för att de inte gör någon reklamation eller inte får rätt hos flygbolagen. De avslår många reklamationer felaktigt, säger Andreas Hermansson, Sverigechef på Airhelp.

EU-rapporten har visat att i 60 procent av de fall där flygbolaget skyllt på extraordinära omständigheter har det visat sig att det inte alls rört sig om extraordinära omständigheter. Det finns inga bestämda sådana omständigheter.

– Passagerarna skulle alltså haft rätt till ersättning, understryker han.

Så många konsumenter drabbades

Enbart i Sverige drabbades under 2018 nästan 350 000 konsumenter av förseningar. Och den passagerare som drabbas av en tre timmar senare ankomsttid kan ha rätt till en ersättning på 600 euro, vilket motsvarar drygt 6 000 kronor för tillfället.

Rättigheten gäller enbart om du drabbats av försenat flyg när du flyger från ett EU-land eller med ett EU-flygbolag. Vad du har rätt till beror bland annat på vad som orsakat förseningen, hur försenad du blir till din slutdestination och flygsträckans längd. Du kan själv knappa in alla fakta på Konsuments Europas flygkalkylator och snabbt få svar hur mycket du har rätt att kräva.

Tjänsten fungerar även om du har frågor om förlorat bagage och nekad ombordstigning. Du ska alltid först reklamera förseningen direkt till flygbolaget, vilket man kan få hjälp med via flygkalkylatorn.

Hur många har ni på Airhelp hjälpt?

– Tyvärr lämnar vi inte ut några siffror om ersättningar.

Har det blivit någon skillnad efter Högsta Domstolens prejudicerande dom som kom 2018 och som innebär att man ska reklamera till flygbolaget inom två månader?

– Allt fler begär hjälp av oss. Domen har gjort att färre har rätt att söka i Sverige och det har blivit krångligare för svenska konsumenter, säger Andreas Hermansson.

LÄS MER: Svårt få rätt mot reseföretag – trots starka rättigheter

En av de främsta orsakerna till förseningsrekordet 2018 var strejk bland flygpersonalen. Ökningen av antalet passagerare har också satt press på flygplatserna, sammanfattar Airhelp i sin genomgång av statistiken.

Vad ska flygbolagen göra för att prioritera flygpassagerarnas rättigheter?

– Dels försöka granska ärendena mer rättvist, dels överlag informera sina passagerare om deras rättigheter. För det tredje så har flygtiderna generellt förlängts och därför räknas allt färre förseningar som tre timmar, säger Andreas Hermansson, Airhelps Sverigechef.

Så jobbar Airhelp

Airhelp är ett av flera företag som mot ersättning hjälper flygpassagerare att driva kompensationskrav mot flygbolagen för inställda och försenade flyg.

Företaget har verksamhet i 30 länder.

EU-reglerna

Inom EU finns regler för vad du som flygpassagerare har rätt till vid försenat flyg. Du omfattas av reglerna när du flyger från en flygplats inom EU eller när du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.

Om du blir mer än tre timmar försenad till din slutdestination jämfört med ankomsttiden enligt tidtabellen har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:

250 euro för alla flygningar på upp till 1 500 kilometer.

400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer.

600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Redan från två timmars försening har du rätt till gratis mat och dryck samt assistans.

Källa: Konsument Europa

Rättigheter vid strejk

Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter:

Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten, mat och dryck och hotell.

Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat.

Källa: Hallå konsument

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.