Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Säljaren ljög mig rakt upp i ansiktet"

Plötsligt slutade telefonen att ringa hos Per Arvidsson. Orsak: bolaget Fastcom hade ändrat numret – mot hans vilja. Arvidsson är en av många som känner sig lurade av firman.

Det var i somras som Per Arvidsson, 76, i Lindome blev uppringd av Fastcoms säljare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Hon sa att mitt gamla bolag, Telenor, skulle sluta med hemtelefoni. "Men vi ordnar så att du får fast telefoni ändå", sa hon. Jag blev väldigt förvånad men jag trodde på henne, berättar han.
- Sedan sa hon att det skulle bli halva kostnaden, 75 i stället för 149 kronor per månad. "Vi ser här att du ringer ganska lite", sa hon.

Per Arvidsson tackade ja, för han ville behålla både sin hemtelefon och sitt telefonnummer som han haft i mer än ett halvsekel.
- Hon lovade dyrt och heligt att numret skulle vara kvar, säger han.

Någon månad senare slutade telefonen ringa. Per Arvidsson fick förklaringen när han kontaktade en god vän.
- Han sa: "vad är det för jädra nummer du ringer från"? Det visade sig att jag hade ett nytt nummer som började med 070, i stället för mitt 031-nummer. Det var ju ingen av mina bekanta som kände till det!

Han försökte kontakta Fastcom men kom inte fram till kundtjänsten. Samtidigt läste han på nätet att många andra kunder rasade mot bolaget.
- Man börjar fundera: vad har jag gjort för fel? Jag har bara min pension, jag vill inte ha några extra ekonomiska smällar, säger han.

Säljarens påståenden, som Arvidsson minns dem, var osanna. Telenor ska inte sluta med hemtelefoni. Och Fastcoms avtal ger inte halva kostnaden; månadsavgiften är lägre än Telenors men minuttaxan är i gengäld mycket högre.

Det finns ingen inspelning av hela samtalet. Men Per Arvidssons berättelse stämmer väl överens med vad andra konsumenter uppger. Vilseledande påståenden av denna typ är ett stående inslag i det 50-tal KO-anmälningar som Fastcom har fått sedan årsskiftet.

Nyligen hamnade Fastcom på Konsumentverkets officiella varningslista. Samtidigt pågår ett så kallat tillsynsärende, alltså en granskning av bolagets metoder.
- Det är flera olika problem. De respekterar inte Nix-spärren mot säljsamtal. Det är otydligt var säljarna ringer från, en del kunder förstår inte att de ingår avtal med en annan operatör. Många får uppfattningen att den gamla operatören ska sluta med fast telefoni och känner sig tvungna att tacka ja, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

En stor del av fallen gäller äldre människor. Ofta är det anhöriga som skriver anmälningarna, ibland är det kommunala rådgivare som hjälper till. 
"Jag har en helt förtvivlad äldre kvinna på tråden. Hon har blivit sjuk av all oro och stress på grund av detta", berättar en konsumentvägledare i Norrland. "Min mamma tackade ja utan att förstå att hon skulle få ett sämre abonnemang än det befintliga (...) Dom vill ha 5 000 kronor för urkoppling", skriver en annan anmälare.
- Det är ju främst äldre som har kvar fast telefon i hög utsträckning. Många av dem har någon funktionsnedsättning, antingen hörseln eller kognitivt. Därför är det extra allvarligt att bolaget inte respekterar Nix, säger Lindström.
Om Fastcom inte bättrar sig överväger Konsumentverket rättsliga åtgärder, i första hand ett förbudsföreläggande.

Fastcom ligger i Helsingborg. Bakom står en 31-årig man som driver flera liknande bolag. För några år sedan blev hans företag Teledirekt ökänt på samma sätt – massor av anmälningar om oseriös försäljning, främst till gamla människor. Han har en nära affärsrelation till teleoperatören Swedfone (numera Fonia), vars aggressiva säljmetoder ifjol stoppades av KO.

31-åringen står även bakom säljbolaget Telework som har skött en del av Fastcoms försäljning. Telework har fått 29 KO-anmälningar och har fällts 46 gånger av DM-nämnden, ett branschorgan som övervakar telefonförsäljning.

Före detta anställda på Telework berättar för Helsingborgs Dagblad att de blev instruerade att ljuga. De skulle påstå att de kunde se kundens telefonkostnader och ge intryck av att de ringde från kundens gamla telefonoperatör.

Vi har sökt den 31-årige företagaren samt en 23-årig man som är styrelseledamot i Fastcom via mejl och telefon. 

31-åringen har inte hört av sig, 23-åringen avböjer att svara på våra frågor men skriver i ett mejl: "Vi håller inte med om den bild som målats upp men kommer att utreda kritiken med sakuppgifter och införa ev. åtgärder".

Per Arvidsson, å sin sida, verkar nu slippa Fastcom. Ett par dagar efter intervjun fick han tillbaka sitt gamla telefonnummer. Då hade det varit borta i drygt tre veckor. Enligt Louise Andersson på Konsument Göteborg, som har hjälpt honom med kontakterna, har bolaget lovat annullera det oönskade avtalet. 

Han är dock inte nöjd med detta.
- Jag vill att de ska få en åthutning och helst försvinna från marknaden. De ska inte ringa och ljuga folk rakt upp i ansiktet!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.