Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Rostskador som inte kommer inifrån kan vara väldigt svåra att få hjälp med via bilarnas rostskyddsgaranti. visar en granskning Vi bilägare gjort. Bild: Anders Wiklund/TT

Rostskyddsgarantin i princip värdelös visar granskning

Tidningen Vi bilägare har granskat runt 25 olika bilmärkens rostskyddsgaranti och granskningen visar att garantin i princip är värdelös.

Att få en rostskyddsgaranti på ett tiotal år med den nya bilen låter ju toppen. Men vad innebär det egentligen? Tidningen Vi Bilägare har i en granskning gått igenom runt 25 olika bilmärkens garantier. Och det visar sig att garantin i princip innebär att du inte kan köra bil i Sverige om du vill ha en chans att använda din garanti. Vissa garantier täcker nämligen inte skador som orsakats av regn eller salt.

LÄS MER: Rekordmånga bilverkstäder hamnar på svarta listan

En överenskommelse mellan Konsumentverket och bilbranschen har gjort att allt fler biltillverkare har börjat kalla garantin för ”garanti mot genomrostning” istället, vilket är mer rättvisande, tycker Vi Bilägares Christian Ellmark, som är den som gjort granskningen.

Villkor samma nu som förr

– En kollega till mig gjorde en genomgång av garantierna för 20 år sedan och när jag granskade garantierna nu visade det sig att inget har ändrats sedan dess. Det är på många håll exakt samma formuleringar i villkoren nu som då, säger Christian Ellmark.

Han säger att granskningen visar att garantin i de allra flesta fall är helt meningslös, eftersom den i de flesta fall bara täcker rost som kommer inifrån och ut, inte rost som uppkommit på grund av någon form av yttre påverkan.

Han överraskades egentligen inte av något i granskningen, men tycker ändå att formuleringar som handlar om att bilen inte får ha utsatts för till exempel regn är tragikomiska.

– Det betyder ju i princip att du inte kan köra bilen på ett normalt sätt i Sverige, säger han.

Mazda täcker inget

Ett exempel på villkor som friskriver sig från i princip allt är Mazdas villkor:

"Skador som orsakas av sura regn, luftburet nedfall (kemikalier, trädsav osv), stenar, salt eller kemikalier, vägfaror, stormar, blixtar, översvämningar, stenskott, repor, fågelavföring, vulkanaska, naturkatastrof eller force majure täcks inte."

Tesla, som ett annat exempel, täcker inte:

”Korrosion och lackdefekter orsakade på grund av eller till följd av olyckor, lackbehandling, missbruk, försumlighet, felaktigt underhåll eller drift av fordonet, installation av ett tillbehör, exponering för kemiska substanser."

Tesla täcker inte kemikalier

– Det här betyder ju att det i princip inte går att rostskyddsbehandla en Tesla om du vill ha någon möjlighet att nyttja garantin. De kommer troligen att hävda att du har utsatt bilen för kemiska substanser i och med att du har rostskyddat den, säger Christian Ellmark.

LÄS OCKSÅ: Bilhandlare försöker fuska ifrån sig ansvaret

Han hävdar bestämt att rostskyddsgarantin i första hand är ett försäljningsargument för bilindustrin, inte en hjälp för konsumenterna.

– Särskilt hos bilmärken som har ett rykte om sig att ha problem med rost. Då är det ju ett jättebra säljargument om konsumenten tror att man är skyddad mot rostskador under ett antal år. Garantin signalerar ju också att den här bilen inte rostar, säger Ellmark.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.