Resenärer får rätt mot Stena

ANNONS
|

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar nu Stena att ersätta resenärerna för den misslyckade vistelsen.

Det var förra sommaren som ett sällskap från Skara, tio vuxna och fyra barn, åkte på en veckas paketresa till Kramnitze på Lolland i Danmark. I priset på 17 455 kronor inkluderades ett hus med swimmingpool och bubbelpool. Poolerna var ett viktigt krav vid bokningen eftersom vistelsen därmed blev mindre beroende av vädret.

Redan vid ankomsten till huset noterades de första bristerna. Det var ostädat och soporna var inte tömda. Avrinningen i vask och duschar var dålig och i trädgården luktade det avlopp från brunnar i gräsmattan. Dessutom fungerade toaletterna dåligt. Stranden låg 1 000 meter bort, inte 100 som utlovats. Men allvarligast fann sällskapet bristerna på poolerna.

ANNONS

Bubbelpoolen var smutsig och efter två dagar kom en person för att fixa detta. Han uppgav då att swimmingpoolen var otjänlig att bad i. En kontroll visade att vattnet var av dålig kvalité. En sexåriga flicka i sällskapet drabbades av öroninflammation och enligt anmälan till ARN berodde sjukdomen på poolens dåliga vatten.

Stena erbjöd sig att som kompensation betala 4 500 kronor till sällskapet. Som grund för detta anger företaget bland annat avståndet till stranden var fel i hustexten. "En nolla har fallit bort", skriver företaget. Dessutom kunde Stena tänka sig att kompensera för körkostnader till allmän toalett och som goodwill även stå för kostnaden för körning till läkare samt medicin vid flickans öroninflammation.

Sällskapet hade begärt 10 693 kronor. Arn anser att Stena ska betala 5 500 kronor som kompensation.

ANNONS