Caroline Zachau på Ica Focus ser hur intresset har ökat kraftigt för färska vegetariska produkter.
Caroline Zachau på Ica Focus ser hur intresset har ökat kraftigt för färska vegetariska produkter. Bild: Anna von Brömssen

Rekordintresse för vegetarisk mat bland konsumenter

Burgare är big business. Ett trick är att göra vegetariska hamburgare som liknar kött för att få allätarna att byta meny.

ANNONS
|

Även om förändringen sker långsamt äter allt fler vego – ibland. Coops vego-index i Matometern visar att kvinnor är mest benägna att avstå från kött. Kvinnor mellan 25 och 34 år uppgav att så många som fyra av tio måltider de åt under september 2019 var lakto-ovo-kost. Deras vego-index var 39,6 medan snittet för alla kvinnor låg på 35 procent. Snittet för män var 25,7 procent, det vill säga var fjärde lunch eller middag.

Utsläpp från livsmedelsproduktion

Svenskarnas matkonsumtion orsakar nästan lika stora utsläpp, både i landet och i utlandet, som alla hushållens transporter, enligt Naturvårdsverket. I Sverige står maten för nästan en tredjedel av hushållens klimatpåverkan. Ett sätt att minska den är att äta mer växtbaserad kost och mindre av det som orsakar störst utsläpp av växthusgaser.

Att viljan finns att äta mer växtbaserad kost syns i ökande försäljningssiffror av vegetarisk färdigmat i frysarna och kylarna hos livsmedelskedjorna.

– Vi har ökat med 374 procent från januari i år, jämfört med förra året samma period, på vegetariska färskvaror. Det är trendigt och fler väljer det i stället för kött. I framtiden tror jag på att det blir blandade hyllor, med kött och kyckling, så att kunderna kan välja det protein de vill ha. Kanske man tänker till och fler vågar testa nu när det finns så mycket bättre produkter än förr, säger Caroline Zachau, färskvaruchef på Ica Focus i Göteborg.

ANNONS

En butik som redan testat att blanda produktslag är Hemköp, med gott försäljningsresultat.

Stadig ökning

Fram till och med juli 2019 hade försäljningen av enbart växtbaserade köttsubstitut ökat med 10 procent, visar statistik från Nielsen och Svensk Dagligvaruhandel. Total uppgick försäljningen av färska och frysta köttsubstitut under 2018 till omkring 667 miljoner kronor med en stadig ökning de senaste åren.

Varianter på vegetarisk kost

• Vegansk mat består helt av vegetabilier utan något inslag från djurriket, alltså varken kött, fisk, skaldjur, mjölkprodukter, ägg eller honung.

• Lakto-vegetarisk mat innehåller vegetabilier och mjölkprodukter.

• Lakto-ovo-vegetarisk mat innehåller vegetabilier, mjölkprodukter och även ägg.

Källa: Livsmedelsverket

Ser man till ett bredare perspektiv och tar in alla slags vegetariska alternativ har försäljningen ökat ännu mer hos livsmedelskedjorna.

Coop har ökat så mycket som 50 procent på allt vegetariskt fram till mitten av oktober i år jämfört med samma period 2018. Djupfryst står fortfarande för den största delen av försäljningsvolymen men ökar långsammare, bara några fåtal procent jämfört med 20 procents ökning föregående år.

Ica har haft en rejäl ökning på delar av det vegetariska sortimentet. De färska produkterna har under de första nio månader 2019 ökat med 43 procent jämfört med samma period förgående år. Den enskilda produkt som ökat mest är den färska vegetariska burgaren som ökat med 80 procent. Djupfryst har ökat med 11 procent.

Burgare är den enskilda produkt som ökar mest i det färska vegetariska sortimentet hos Ica i hela landet.
Burgare är den enskilda produkt som ökar mest i det färska vegetariska sortimentet hos Ica i hela landet. Bild: Anna von Brömssen

På Axfood har man sett en ökning under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året. Försäljningen av kylda vegetariska produkter har gått upp med 19 procent och djupfrysta med 12 procent.

ANNONS

LÄS MER:Sug efter gröna burgare – på börsen och i butiken

LÄS MER: Från sojakorv till mjölkstrimlor: maten som imiterar kött

LÄS MER: Matexperten om nya "köttet": Riskerar att påverka klimatet negativt

Stockholm Resilience Centre, vid Stockholms universitet, som på uppdrag av Livsmedelsverket har arbetat fram en nordisk version av EAT-Lancet-rapporten tar upp hur vi ska äta mer hälsosamt och anger mer nötter, linser, ärter, bönor, soja och grönsaker och mindre av protein från djurriket. Alltså mer av det som påverkar klimatet mindre i fel riktning och max 28 gram rött kött om dagen, vilket är ungefär en fjärdedel av vår nuvarande konsumtion.

Nötkött är det köttslag som har störst klimatpåverkan. Koldioxidavtrycket för mycoprotein, den proteinkälla som Quorn använder, är en tiondel av det som nötkött orsakar och en fjärdedel jämfört med kyckling, enligt företagets egen information.

Världshälsoorganisationen har tidigare listat charkuterier, det vill säga mat som korv, bacon och annat processat kött, som cancerframkallande. Det finns också ett samband mellan hjärt-kärlsjukdom samt diabetes och rött och processat kött och dödlighet. Mycket tyder på att det inte är bra att äta för mycket av det.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS