PRO:s matpriskoll dömd att misslyckas

ANNONS
|

Pensionärernas riksorganisation har under många år gjort en egen prisjämförelse i livsmedelsbutiker över hela landet. När de i somras kom med den överraskande nyheten att vanliga butiker har billigare mat än de nya utländska lågprisbutikerna blev genomslaget i media stort.

I veckan avslöjades dock att det fanns fel i prisjämförelsen. Vällingen hade fått ett över 100 kronor för lågt pris i en affär. Styckpris hade noterats istället för kilopris. Och vanliga varor bytts ut mot ekologiska.

PRO försökte lägga över ansvaret för de grova missarna på handlarna eftersom de skulle skriva under den blankett som PRO:s medlemmar fyllt i med priser. Men organisationen lade inte ut någon rättelse på sin hemsida på internet. Det var både ojust och osnyggt gjort.

ANNONS

Jag har träffat flera PRO-prispressare under åren som konsumentjournalist. Alla har varit ambitiösa personer med en stor och äkta vilja att hjälpa sina medlemmar att hitta billigaste butiken.

Men tyvärr är den stora landsomfattande undersökningen på förhand dömd att misslyckas. Detta eftersom 4000 personer ska jobba på samma sätt i över 1100 butiker av olika slag och enhetligt välja korrekt pris på 60-talet varor.

Ambitionen är såväl god som hög. Men det säger sig självt att risken för att det blir fel är överhängande med så många personer inblandade och där de allra flesta inte har vardaglig träning i priskollar.

För det är svårt och krävande att mäta priser på ett korrekt sätt - det är vi på GP:s konsumentredaktionen fullt medvetna om.

Vårt arbete bygger på en metodik som arbetats fram under många år. Och vi förfinar den ständigt.

Vi går alltid ut i par för att kolla priserna. Nya medarbetare får följa med en erfaren konsumentjournalist för att läras upp. Om vi vid granskningen av siffermaterialet vid skrivbordet upptäcker priser som sticker ut från andra butikers kollar vi en gång till. Och vi korrekturläser och granskar den färdiga tabellen, allt för att minimera risken för fel.

ANNONS

Matprisjämförelser är viktig läsning för stora grupper av konsumenter. Handlarna är inte sena att utnyttja goda resultat i reklam. Ansvaret för att inte vilseleda kunderna är stort - och det är därför PRO:s matkasse i nuvarande upplägg bör försvinna.

Sen får vi hoppas att Konsumentverket åter får tid att göra rejäla matpriskollar. Men det är en annan historia.

ANNONS