Postens miss – läkarkallelserna kom inte fram

Anita Karlssons räkningar och kallelser till läkare kom aldrig fram. Eftersändningen fungerade inte.

ANNONS
|

Anita Karlsson hade beställt eftersändning till sin sommarstuga och problemets allvar blev tydligt när de var hemma i sin ordinarie bostad i Kortedala. Där fanns bland annat en läkarkallelse och ett inkassokrav för en räkning hon aldrig tidigare sett. Varken räkning eller påminnelse hade nått fram till paret.

–Jag slängde mig på telefonen för det var flera dagar efter sista betalningsdatum, säger Anita Karlsson.

Sammanlagt har hon lagt ut 860 kronor för påminnelser och lagt ungefär tio, tolv timmars jobb på följder av den uteblivna posten.

–Men en påminnelse är trots allt bara pengar, det andra handlar om ens hälsa. Om man missar läkarbesök, då är det allvarligt, säger hon.

ANNONS

– Läkaren ringde och sa att jag missat min läkartid och att jag blir betalningsskyldig för det. Senare fick jag veta att posten gått tillbaks till Angereds sjukhus, säger hon.

Och det har hänt minst två gånger till.

–Ja, ja, det var senast i fredags jag fick ett sådant samtal, säger hon när vi träffar henne.

Eftersändningen till Anita och Berndt Karlsson började gälla i maj och kostade 600 kronor. Det var först i augusti som de förstod att något var allvarligt fel efter att de hittat post på sin ordinarie adress. Anita Karlsson ringde till Postnords kundtjänst.

–De sa att de upprättade ett ärende och att någon från postsorteringen skulle ringa upp mig. Det hände ingenting.

Knappt en månad senare, i början av september, fick hon ett stort kuvert fullt med brev som tidigare inte kommit fram. Hon måttar med fingrarna och visar att kuvertet var tjockt som en bok.Men Anita Karlsson är inte ensam om att ha problem med Postnord. Post- och Telestyrelsen är tillsynsmyndighet för postverksamheterna och skriver i en rapport att Postnord har haft "omfattande problem med kvaliteten i brevdistributionen" både under 2015 men också i början av 2016.

ANNONS

Klagomålen som kommit in till PTS rörande Postnord har ökat med 154 procent i år, jämfört med samma period förra året.

–Det vi ser nu skulle jag säga är kopplat till de brister vi hade under 2015 och början av 2016. Och vi vet ju att tappa förtroende är mycket lättare än att återfå förtroende, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution i Postnord Sverige.

Så kommer Postnords problem att minska?

–Jag följer våra kvalitetsutvärderingar och vi ligger nu på helt andra nivåer.

Den totala mängden brev som skickas minskar, och Postnord har gått igenom en omfattande förändring av sin organisation samt installerat nya system för maskinell postsortering. De nya systemen har haft problem med felaktiga instruktioner som gjort att post sorterats inkorrekt.

–Hur mycket du än testar kan du inte förutse alla kombinationer när du installerar ny teknik. Jag vet hur mycket tester som görs, det är enorma mängder. Jag ska inte säga att vi testade för lite, säger Erika Ahlqvist.

Fredrik Karlsson är produktionsområdeschef på Postnord och säger att också under sommaren har det funnits problem i Göteborgsområdet, bland annat med bemanningen.

–Under sommaren har vi haft bekymmer överhuvudtaget.

Är det här en enskild händelse eller systematiskt?

ANNONS

–Det är ett systematiskt fel här lokalt. Vi har hittat rutiner och jobbar på dem, men det är inte ett jättebekymmer med just eftersändningarna.

Är det rimligt att en samhällsbärande tjänst som postutdelningen brister så här?

–Absolut inte. Det är första gången jag hört om att post returnerats på det här sättet, säger han.

ANNONS