De tolv i klassen delades in i fyra grupper och  fick varsin rollfigur att utgå ifrån.
De tolv i klassen delades in i fyra grupper och fick varsin rollfigur att utgå ifrån.

Nior fick kniviga konsumentfrågor

ANNONS
|

Lektionen var ett led i kommunens konsumentkontors utåtriktade verksamhet där ett 30-tal skolor besöks under hösten.

- Barn och unga har mera pengar i dag, och de hamnar tidigare i konsumentsituationer, därför är det också viktigare att de får veta vad som gäller, säger Monika Jukic, konsumentrådgivare, som ledde lektionen.

De tolv i klassen delades in i fyra grupper och fick varsin rollfigur att utgå ifrån. Dessa rollfigurer har varierande särpräglade drag, och det framgick snart, ganska obarmhärtigt, vilka som är vinnare eller förlorare när grupperna ställs inför olika dilemman.

Trasig dragkedja

Först gällde det ett par nyinköpta jeans där dragkedjan gått sönder.

ANNONS

Den på ytan tuffe eller nonchalante valde raskt att ge upp med argument som "Efter tre dagar är det för sent att gå tillbaka med jeansen" eller "Det går inte att få pengarna tillbaka, det enda man kan göra är att byta jeansen till något annat i affären, så då behåller jag dem hellre".

Det blev en förlust med 400 kronor för de här figurerna.

Grupperna som fått lite mer resonerande och kloka rollfigurer kan däremot klara sig utan att hamna på minus. Deras figurer har sparat på kvittot och kan gå till affären med jeansen och få dem lagade eller eventuellt få pengarna tillbaka.

Slå till eller inte?

Ett annat dilemma handlar om en telefonförsäljare som ringer och erbjuder ett nytt telefonabonnemang. Resultatet varierar, allt från tuffingen som slår till direkt till den som överlåter åt föräldrarna att ta beslutet.

Efteråt möter vi eleverna i grupp 3, Marica Wedberg, Kathy Miller och Marcus Rikberg, som fått den tävlingsinriktade, noggranna och dessutom försiktiga Cecilia på sin lott. Utan tvivel en vinnare med god koll på ekonomi och rättigheter.

Tråkigt bemött

Kathy Miller berättar att hon en gång reklamerat en mp3-spelare, men dock inte med så lyckat resultat. Hon fick byta till en sämre spelare och när hon kom tillbaka med den blev svaret att hon endast kunde få tillbaka den gamla trasiga spelaren.

ANNONS

- Den affären går jag aldrig tillbaka till, säger Kathy Miller som tycker att det händer att hon som ung blir tråkigt bemött i butikerna.

- Det är framförallt i smink- och klädesbutiker.

- Ja, i vissa butiker känner man sig verkligen påpassad, inflikar Marcus Rikberg.

Marica Wedberg berättar att hon får pengar när hon behöver, och att hon gör av med max 1 000 kronor i månaden.

- Jag får betalt om jag städar mitt rum, tömmer diskmaskinen och går ut med hunden, säger Marica.

Kathy säger att hon gör av med cirka 700-800 kronor per månad, och det får hon som en klumpsumma.

Marcus tror att han spenderar betydligt mindre pengar än tjejerna.

- Jag får pengar då och då och försöker spara lite. Nu sparar jag för att ha lite att röra mig med när jag ska till London med familjen, säger Marcus.

Tjejerna berättat att de än så länge delar smink med sina mammor, men det lär bli en egen utgiftspost så småningom.

Tjejer shoppar oftast mer

De tre är efter lite diskussion överens om att tjejer nog shoppar mer än killar.

- Fast det gäller förstås inte brats-killarna. De köper hur mycket som helst, säger Marica.

ANNONS

Gruppen gillade den lite ovanliga lektionen i hem- och konsumentkunskap:

- Det var ett kul sätt att få lära sig på, i stället för en vanlig lektion, säger Kathy.

Att tänka på

ANNONS