Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Matkassen blir dyrare på nätet

Färdiga middagskassar i all ära. Att själv välja sina varor i nätbutiken är den starkaste trenden bland svenska matkunder. Men priserna är en bra bit högre än i en vanlig fysisk affär.

Det som handlarna kallar lösplock på nätet, alltså att kunden sätter ihop sin egen matkasse, har ökat kraftigt i flera år. I fjol steg försäljningen med 55 procent, första halvåret i år med 47 procent. De färdiga middagslösningarna, som har funnits längre på marknaden, är numera frånåkta av de personliga kassarna.
- Lösköp är det som direkt ersätter att gå till den vanliga dagligvarubutiken. Många vill bygga sina egna middagar, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vem är det som näthandlar?
- Den största gruppen är mellan 35 och 45 år, barnfamiljerna. Det sparar tid och bekymmer. De behöver inte gå med barnen i butiken halv sex på torsdag eftermiddag. Det är även en del ensamhushåll. Det är ett ypperligt sätt för äldre att få hem maten, säger Ogvall.

Men bekvämligheten har ett pris. Även om flera företag erbjuder gratis frakt för stora beställningar är själva varorna ofta dyra. 

Vi har satt ihop en kasse med 57 varor och jämfört priserna hos fyra nätbutiker som levererar i Göteborg. Precis som vid andra mätningar har vi använt en blandning av märkesvaror och icke märkesbundna produkter. KLICKA PÅ TABELLEN NEDAN SÅ FÅR DU UPP HELA!


Som jämförelse har vi besökt en fysisk affär. Vi valde Ica Maxi på Mölndalsvägen, som är stans största dagligvarubutik och har legat ungefär i mitten vid tidigare prisjämförelser mellan matkedjorna.

Jämförelsen visar bland annat:

  • Den fysiska Icabutiken är klart billigast.
  • Coop.se är billigast av nätbutikerna. Priserna är i snitt 12 procent högre än den fysiska butiken. 
  • Mathem.se är dyrast och ligger 28 procent högre än Ica Maxi-butiken. Mat.se är 23 procent dyrare och nätköp från Ica Kvantum Frölunda ligger 21 procent högre.

Priserna på en del vanliga varor skiftar kraftigt. Eller vad sägs om sju kronors skillnad på Pågens Lingongrova och elva kronor på ett paket Gevalia mellanrost?

Ibland handlar prisklyftan om vilka varumärken butiken säljer. Mathem och Mat.se har enbart fiskpinnar från Findus medan Coop och Ica har billigare pinnar av eget märke.

Bilden är ungefär samma som i januari 2015 när vi gjorde en liknande mätning. Den största förändringen är att Coop.se har pressat sina priser; deras kasse har blivit 120 kronor billigare. Därmed slår Coop också Mat.se som var billigast bland nätbutikerna i fjol.

I rättvisans namn ska vi påpeka att vi inte har räknat med någon transportkostnad till den fysiska butiken. Denna kostnad varierar kraftigt; om du tar kassarna på cykeln är den nästan noll, om du kör bil blir den högre. Som konsument måste du själv fundera på hur mycket du lägger på transporten.

Men det är ändå otvivelaktigt så att du får betala en bra slant extra – upp till 373 kronor i vårt exempel – för nätbutikernas service. Om det är värt det får varje konsument själv avgöra. Du sparar tid och slipper köer men förlorar möjligheten att se och känna på varorna. Sortimentet är också mindre än i en välsorterad fysisk butik.

Hur stor extra kostnad accepterar kunderna?
- Det är jättesvårt att säga. Det är lite dyrare, det är en tjänst man köper. Ju större volymerna blir mer desto mer kommer prisnivån att sjunka, svarar Jonas Ogvall.

Sveriges största matkedja Ica började med näthandel förra hösten. Det har dock gått  trögt och nyligen meddelade kedjan att de sänker sina mål. I dag finns två Icabutiker i Göteborg som har nätköp med hemleverans – Ica Kvantum Frölunda och Ica Maxi Torslanda. (I prisjämförelsen har vi tittat på den förstnämnda butiken.) Stora delar av stan står alltså utanför denna service från Ica.

Varför går det så långsamt?
- Inom Ica är det varje butik som bestämmer. I Göteborg ligger vi något efter andra regioner i Sverige.  Handlarna där har gjort en annan bedömning när det gäller e-handeln än exempelvis Stockholm, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.
- Men det finns ett stort intresse och vi har ett antal butiker i pipeline, tillägger han.

Trots ökningen är e-handeln med mat fortfarande ganska liten – 1,4 procent av den totala försäljningen.

GP:s prisjämförelse är baserad på SCB:s statistik över de svenska hushållens inköp.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.