Många nobbar dyr akrylat

ANNONS
|

Under årens lopp har det gjorts åtskilliga försök att få ägare till äldre tvåtaktsmotorer att välja alkylatbensin istället för den vanliga 95-oktaniga bensinen.

Alkylat har betydligt lägre halter av de skadliga kolvätena; olefiner, aromater, bensen och polyaromater.

Det som gör att miljön får stryk är att alltför få ställen säljer alkylatbensin vid pump. I stället säljs den i dunkar, och därmed blir priset mer än dubbelt så högt som för vanlig bensin. En femlitersdunk kostar cirka 180 kronor.

- Det är för sorgligt. Försäljningen skulle kunna vara jättestor om den såldes i pump, säger Mats Björsell, expert på frågan hos Naturvårdsverket.

ANNONS

Björsell berättar att ungefär en fjärdedel av bränslet inte förbränns och kör man då på vanlig bensin går de farliga ämnena ut i vattnet.

- Ren bensin släpps rakt ut. Ingen skulle komma på tanken att hälla bensin i vattnet, men det är precis vad man gör, säger Mats Björsell.

Han beskriver hur skadlig bensinen är för de vattenlevande organismerna, att det blir missbildningar vid låga halter av bensin, och att det är en bidragande orsak till att vi har dåliga fiskbestånd både i västerhavet och i Östersjön.

Snöskoterägare har en annan attityd än båtägare med gamla tvåtaktare:

- Det beror nog mycket på att skoterförare sitter i avgaserna, de märker direkt hur mycket bättre det är med alkylatbensin, säger Mats Björsell.

Ebba Tamm är produktspecialist på Svenska petroleuminstitutet som är ett branschorgan för oljebolagen. Hon beskriver hur bensinbolagen 2004 försökte öka försäljningen i samband med att skatten sänktes på alkylatbensinen. Men det kvarstod fortfarande en prisskillnad till vanlig bensin på ett par kronor.

- Några bolag hade den på 20 sjöstationer, men efter halva sommaren var man tvungna att ta bort den. De har väldigt kort säsong och blockerade ju en cistern med alkylaten som folk inte köpte, säger Ebba Tamm.

ANNONS

Hon tror inte på någon uppgång för alkylatbensinen. Alkylat är en eftertraktad ingrediens i vanlig bensin och därför är världsmarknadspriset högt. Att ytterligare sänka skatten är inte heller något alternativ.

- Det finns miniminivåer på skatter inom EU. Finansdepartementet vill inte att priset går under vanlig bensin, för då börjar man använda det här i bilar och då blir det ett stort bortfall av skatteintäkter. Dessutom uppfyller inte alkylat kraven för fordonsbränsle, säger Tamm.

När det gäller tvåtaktsmotorer för sågar och trädgårdsredskap använder proffsen av arbetsmiljöskäl alkylat, men för amatörerna avgörs frågan av priset kontra miljömedvetenhet.

Magnus Hedström hos Alingsås Marin & Maskin berättar att företaget i år satsat cirka en halv miljon kronor på en tappstation för alkylatbensin. Priset blir därmed 8 kronor billigare per liter än om den köps på dunk.

- Det går bra, men båtfolket får gärna vara ännu mera intresserade. För miljöns skull är det en fantastisk produkt, säger Magnus Hedström.

Det finns cirka 200 000 gamla tvåtaktsmotorer som används för småbåtar. Dessa uppskattas förbruka upp till 12 000 kubikmeter bensin vilket ger en utsläppsmängd av kolväten (mest oförbränd bensin) med 3 000 ton.

Oljeutsläppen från yrkessjöfarten i Östersjön är ca 2 000 ton per år.

Källa: Naturvårdsverket

ANNONS