Straffavgift. Den som behöver köra mer med sin leasingbil än vad avtalet medger måste betala extra. Att ändra avtalet går inte, enligt Konsumentverkets granskning. "Man får betala en straffavgift, övermilsersättning, och det kan handla om stora kostnader", säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.
Straffavgift. Den som behöver köra mer med sin leasingbil än vad avtalet medger måste betala extra. Att ändra avtalet går inte, enligt Konsumentverkets granskning. "Man får betala en straffavgift, övermilsersättning, och det kan handla om stora kostnader", säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.

Leasingbilen kan bli dyrare än du trott

Orimligt låsta avtal och höga kostnader för att säga upp bilen. Konsumentverket slår larm i sin granskning av leasingbranschens villkor.

ANNONS
|

–Många villkor är komplicerade och svåra att förstå sig på, säger Martin Ekelöf, en av de två jurister på Konsumentverket som genomfört granskningen.

Som vi berättade för en vecka sedan växer privatleasingen av bilar lavinartat. Men privatleasing omfattas inte av Konsumentköplagen, och kunderna är därmed helt utlämnade åt vad som står i leasingföretagens villkor.

Även Konsumentverket har snappat upp trenden, och inledde förra året en granskning av de avtal som branschen erbjuder sina kunder. Idag offentliggörs resultaten i en rapport som vi har fått läsa.

Konsumentverkets kritik sammanfattas i nio punkter. Det handlar dels om villkor vars rimlighet enligt Martin Ekelöf kan ifrågasättas, dels om oklarheter om vilka rättigheter man har som kund.

ANNONS

Till exempel är det ibland otydligt vart kunden ska vända sig om det blir fel på bilen – till leasingföretaget eller billeverantören.

–En del avtal hänvisar reklamationer till leverantören, alltså bilhandlaren. Men i de avtal vi har läst finns inget avtalsförhållande mellan bilhandlaren och konsumenten, så där är det svårt att överblicka vilka rättigheter man har som konsument, säger Martin Ekelöf.

En annan punkt handlar om att man som kund måste betala full månadsavgift även om det blir fel på bilen.

–Man kan fråga sig om det är rimligt att inte få avdrag på leasingavgiften om man inte har tillgång till bilen för att den repareras, säger Martin Ekelöf.

Konsumentverkets granskningvisar också att det inte går att ändra antalet tillåtna mil under avtalstiden, om man som kund till exempel byter jobb och måste pendla längre till och från arbetet.

–Vi ser det som en orimlighet att inte kunna ändra på avtalen när man ser att man kör mer än man trott. Istället får man betala en straffavgift, övermilsersättning, och det kan handla om stora kostnader, säger Martin Ekelöf.

Några av punkterna som Konsumentverket tar upp handlar mer om att upplysa konsumenterna om möjliga fallgropar med privatleasing, än att peka på konstigheter i avtalen. En sådan sak att ha i åtanke är att man generellt inte har rätt att säga upp avtalet i förtid.

ANNONS

–Om jag har fått jobb i min hemstad och inte längre behöver pendla, så kan jag inte bara säga upp avtalet och lämna tillbaka bilen. Det krävs att leasinggivaren samtycker till uppsägningen, och det kan innebära potentiellt stora kostnader, säger Martin Ekelöf.

Han uppmanar den som överväger att leasa en bil att läsa villkoren noga och sätta sig in i vad de betyder.

–Man bör först och främst prata med sin avtalspart och ställa frågor om de här sakerna, titta i avtalen och be om förklaringar där man inte förstår. Sedan får man göra en egen bedömning av vilka risker och kostnader man vill ta, säger Martin Ekelöf.

Konsumentverketslår också fast följande punkter att ha i åtanke:

• Samtliga granskade avtal ger företagen rätt att höja avgifterna, till exempel om räntan går upp, men bara ett företag sänker avgifterna om de får lägre kreditkostnader.

• Generellt sett kräver leasingföretagen att kunden tecknar helförsäkring med den lägsta självrisken, vilket innebär höga försäkringskostnader.

• Det kan bli dyrt att ångra sig och avbeställa leasingen – dels en avbeställningsavgift på två procent av nybilspriset eller lägst 3000 kronor, dels leasingbolagets kostnader till leverantören.

• Leasingföretaget kan ta tillbaka bilen och avbryta avtalet redan efter två veckor om du får svårt att betala avgiften i tid.

ANNONS

• När du lämnar tillbaka bilen ska den vara i normalt skick, men det är oklart vad som bedöms som normalt skick eller onormalt slitage.

Konsumentverket hoppas att marknaden ska ta till sig av granskningens resultat och förbättra avtalsvillkoren för konsumenterna.

–Mycket handlar om information och tydlighet, att konsumenten får det viktigaste förklarat för sig och att det blir tydligt vilka rättigheter man har som konsument, säger Martin Ekelöf.

David Norrbohm är jurist på Motorbranschens riksförbund (MRF), som representerar leverantörerna. Han håller med om Konsumentverkets kritik, och berättar att MRF för en dialog med Finansbolagens förening, som representerar leasingföretagen.

–Avtalen är inte konsumentvänliga, så vi håller på att ta fram riktlinjer för vad vi kallar god sed. Precis som Konsumentverket pekar på finns det en del oklarheter, och de måste justeras till, säger David Norrbohm på MRF.

Fakta: Konsumentverkets granskning

  1. Sex bilmärkens generalagenters leasingavtal ingår i granskningen: Toyota, BMW, KIA, Mercedez-Benz, Peugeot och Volkswagen.
  2. De representerade tillsammans nära 50 procent av all privatleasing i Sverige 2015.
  3. Granskningens syfte är att marknaden ska ta till sig av resultaten och förbättra avtalsvillkoren, och att bidra till ökad kunskap om privatleasing bland konsumenter.
  4. Granskningen slår inte fast om avtalen är oskäliga eller inte. Konsumentverket planerar däremot att följa upp granskningen, till exempel genom tillsynsinsatser mot enskilda generalagenter. Då kan avtalens skälighet komma att granskas.

Källa: Konsumentverket

ANNONS