Lågpris nära halvera matkostnad

ANNONS
|

Den som behöver vända på slantarna kan spara många tusenlappar genom att konsekvent välja lågprisvarianten.

Om en tvåbarnsfamilj konsekvent skulle köpa varor som är 42 procent billigare skulle det innebära att livsmedelskostnaderna skulle minska med ungefär 28000 kronor per år.

Det visar GP Konsuments prisjämförelse av en matkasse med 20 livsmedel av samma sort men i olika prisnivåer.

Vi valde att studera utbudet i tre stora butiker som ligger fysiskt nära varandra, Coop och Ica Maxi i Sisjön och Hemköp på Frölunda Torg.

För flertalet produkter ställs konsumenten numera inför ett val – ska man köpa den kända märkesvaran, kedjans eget märke eller lågprisvarianten?

ANNONS

Tittar man bara på priset blir valet enkelt. Störst var skillnaden på Ica där vår kasse med lågprisvaror från Euroshopper var 42 procent billigare än märkesvarorna – 424 kronor i förhållande till 244 kronor.

I vår undersökning sparade man 39 procent på att välja de billigaste varorna på Coop och på Hemköp 36 procent.

Skillnaderna blir tydliga även när man ser till siffrorna för enskilda produkter.

McVities digestivekex kostade tre gånger mer än Euroshoppers på Ica.

För 1 kilo långkornigt Uncle Ben-ris fick man ge 27,95 på Hemköp medan motsvarande Eldorado-ris gick på 11,95 kronor.

Scans köttbullar i enkilosförpackning på Coop var en dryg tia dyrare än Coop X-tras och så vidare.

Butikernas egna märkesvaror placerade sig nästan utan undantag någonstans mitt emellan billigast och dyrast, som en prisvärd medelväg för konsumenter med beslutsångest.

För tio år sedan hade en prisjämförelse av det här slaget varit svår att genomföra. Då var utbudet av kedjornas egna märkesvaror, EMV, begränsat. Sedan dess har det fullkomligt exploderat, vilket lett till att livsmedelsmarknaden idag ser radikalt annorlunda ut.

Starka märken som Kelllogg´s, Scan, Findus och Kungsörnen lever vidare. Däremot har märkesvarorna i segmentet därunder ofta fått stryka på foten.

Idag kommer en dryg fjärdedel av de varor som svenska konsumenter handlar från kedjornas egna varumärken. EMV signalerar inte heller lågpris på samma sätt som X-tra, Eldorado och Euroshopper.

ANNONS

Axfood-kedjan, med butikerna Hemköp och Willys, håller till exempel precis på att byta namn och förpackningar på sina egna varor. Hädanefter ska de genomgående heta Garant och ha en mer sober layout som i högre utsträckning signalerar kvalitet.

Vi inventerade tre butiker från kedjorna Coop, Ica och Axfood i jakt på produkter av tre olika prisnivåer - "originalet", den egna märkesvaran samt lågprisvarianten.

I några fall fanns produkterna inte i samma storlekar. Då har vi räknat om priset till jämförbar volym eller vikt.

Nio varor saknades. Där har vi viktat priset i förhållande till övriga varor i samma kategori och till butikens genomsnittspris.

Coop: egna märket Coop samt lågprismärket X-tra.

Ica: egna märket Ica och lågprismärket Euroshopper.

Hemköp (som tillhör Axfood-koncernen): egna märket Garant samt lågprismärket Eldorado.

Enligt Konsumentverkets beräkningar kostar livsmedel per månad om alla måltider utom lunch äts i hemmet:

* 1.250 kr/månad för en kvinna mellan 31 och 60 år

* 1.580 kr/månad för en man mellan 31 och 60 år

* 1.130 kr/månad för en flicka mellan 10 och 13 år

* 1.600 kr/månad för en pojke mellan 14 och 17 år

Summa per månad: 5.560 kronor

Summa per år: 66.720 kronor.

ANNONS