Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Kylbox elektrisk 07

En kylbox främsta uppgift är att vara kall. Men flera elektriska kylboxar håller inte vad de lovar. Det visar en laboratorietest av åtta populära boxar som GP låtit göra.

Att proppa i ett par isiga kylklampar i en billig kylbox är en klassisk svensk sommartradition. Men de senaste åren har den klassiska kylboxen fått konkurrens från den elektriska. När priserna har sjunkit har fler valt att satsa på boxar som kan kopplas in i bilen, båten eller husvagnen.
Men hur bra är boxarna egentligen?
Testföretaget Testfakta lät Svensk maskinprovning, SMP, laboratorietesta åtta elektriska boxar som kostar från 300 kronor upp till tusenlappen.
Testet var uppdelat i tre olika moment:
Kyleffekt. Hur kallt blir det i boxarna?
Isoleringsförmåga. Hur bra skyddar boxarna från värmen om de inte är inkopplade?
Energiförbrukning. Hur mycket effekt drar boxarna för att hålla kylan?

Stora skillnader i kyleffekt
Tyngdpunkten i testet låg på kyleffekten. Här var skillnaderna stora.
Alla boxar startades vid en yttertemperatur på 27 grader. De fick sedan vara igång i drygt 16 timmar innan temperaturen lästes av.
Dometic och Evercool var kallast med en temperatur på åtta grader. Sämst var Julas box som bara kom ner till 19 grader.
- Generellt tycker jag inte att boxarna höll så hög kvalitet. Men det är tre som sticker ut och är riktigt bra, säger Peter Ståhl, som ansvarade för laboratorietestet på SMP.
För att undersöka hur boxarna fungerar när det är varor i dem fylldes varje box med fem liter femtongradigt vatten. Efter åtta timmar mättes vattentemperaturen. Kallast var återigen vattnet i Dometic och Evercool med tolv grader. I tre boxar, Jula och Mobicool och Jardin , hade vattnet blivit varmare.
När boxen används i båten är energiförbrukningen extra viktig, eftersom det inte alltid finns någon generator som laddar upp batteriet.
Klart energisnålast var Waecos box som drog 38 Watt för att behålla maxkylan.
- Om man har igång boxarna när bilen inte är igång ska man vara försiktig. Kör man en hel natt är risken att bilbatteriet laddas ut. Några timmar tycker jag räcker. Men jag har sett att det finns en säkerhetskontakt som man koppar in i cigarettuttaget. Den slår ifrån boxen om batteriet börjar ta slut, säger Peter Ståhl.

Kopplas till bilens cigarettändare
Testets två dyraste boxar, Dometic och Waeco, var bäst. Enda boxen som höll någorlunda jämna steg med dem var Evercool. Hade det inte varit för en hög elförbrukning så hade den legat i topp.
Alla boxar i testet är så kallade termoelektriska boxar. I grundläget kopplas de in i en tolv volts energikälla, vanligtvis cigarettändaren i bilen. Men med hjälp av en adapter kan de också fungera i vanliga vägguttag (220 volt). I fyra av boxarna, Mobicool, Waeco, Dometic och Bestcool ingår det adapter. Julas emballage och instruktion visade att boxen skulle vara utrustad med integrerad adapter. Men den saknade helt och hållet adapter.
- Dessutom var det en lite annorlunda modell i paketet mot den som var på paketets bild. Julas box var sämst, säger Peter Ståhl.
För den som vill ha en betydligt kallare box, som klarar att frysa isbitar är det så kallad absorptionsteknik som gäller. De boxarna kan drivas både med 12 volt, 220 volt och gasol. De är populära i husvagnar och båtar. Men priset är betydligt högre. De kostar från ungefär 3 000 kronor och uppåt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.