I mitten av 90-talet avreglerades marknaden för bilförsäkringarna. Det tidigare enhetliga premiesystemet har efter hand luckrats upp och det är fritt fram för försäkringsbolagen att prissätta försäkringarna hur de vill. Och de behöver inte att redovisa vilka parametrar som ligger till grund för premierna.
GP har frågat sex bolag, av dessa har fyra nästan 90 procent av marknaden, vad en helförsäkring på en fyra år gammal Saab 9-3 kostar om den ägs av en 45-årig kvinna, lärare, som haft körkort i 20 år, kört prickfritt, inte haft några betalningsanmärkningar, bor i Majorna och parkerar på gatan. Samtidigt har vi ställt samma fråga för en 45-årig man med i övrigt exakt samma bakgrund.
Det finns inte något bolag som har billigare försäkring för vår kvinna än för vår man, men Trygg-Hansa och dotterbolaget Aktsam väljer att ta ut samma premier för män och kvinnor. Bland de övriga fyra bolagen är premieskillnaderna störst hos Folksam, 6 procent, eller 455 kronor för en helförsäkring under ett år.
- Vi utgår från de skaderisker som kunder utgör, och det som händer när kvinnor blir medelålders är att de i de här åldrarna har barn hemma som börjar bli körkortsmogna eller har körkort, och det tycks vara vanligare att barnen lånar mammans bil, säger Jan Samuelson, prisansvarig hos Folksam och ger en bakgrund till prissättningen:
- När det skett en krock får vi veta vem som kört fordonet och vi kan se att det är en större andel av kvinnligt ägda fordon där det är någon yngre som brukat fordonet vid olyckstillfället.
- Men över en livscykel betalar en kvinna betydligt mindre än mannen, det gäller både när kvinnorna är unga och äldre, säger Jan Samuelson och anser att bolaget har anledning att vara självkritisk till nuvarande system:
- Det vore klart mera rättvist om kvinnor som inte har barn som använder bilen kunde få betala en lägre premie.
Enligt Samuelson är Sverige ganska ensamt om att grunda premien på bilägaren.
- Internationellt utgår man istället ifrån vilka det är som använder bilen och tar betalt efter det. Vi måste försöka avspegla den skaderisk som finns för stunden, och då är registrerad ägare inte alltid det bästa kriteriet, säger Samuelson.
Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå säger så här om idén:
- Det är inget som hindrar Folksam att pröva detta. De får sätta pris efter vilka parametrar de vill.
Försäkringsbolaget If har också dyrare premie för kvinnan i GP:s exempel. Björn Jonasson, produktchef hos If uppger att premien bygger på företagets statistik.
- Den visar väldigt tydligt att yngre män, statistiskt sett, är sämre ur försäkringssynpunkt. Sedan vänder det och i vissa åldrar utgör kvinnorna en högre risk, säger Jonasson och fortsätter:
- Man kan ju gissa att yngre män är mera vildsinta när de kör. Sedan kör de i allmänhet mer än vad kvinnorna gör, får rutin och blir bättre när de är lite mera mogna.
Folksams argument att kvinnor mer lånar ut bilen till yngre i familjen delas inte av If.
- Det låter inte sannolikt. Andrabilen, om det finns någon sådan, står lika ofta på mannen som på kvinnan. Det kan vara så att i en viss ålder så ökar risken därför att bilägarna har barn som kör deras bilar, men vi har inte sett några sådana tendenser, säger Björn Jonasson.
Han berättar att i högre åldrar ökar olycksrisken lika mycket för båda män och kvinnor men här gör bolaget inga prishöjningar. Premien ligger på oförändrad nivå tills försäkringen upphör.
På TryggHansa, som har dyraste premierna i jämförelsen, har man sedan några år tillbaka samma premie för män och kvinnor.
- Det är ett politiskt ställningstagande. Vi tycker helt enkelt att det är omodernt att ta hänsyn till kön. Det här beslutet togs när det fanns en diskussion om att män och kvinnor betalade olika hos frisören eller för taxiresan, säger Malou Sjörin, presschef på TryggHansa.
Hon anser inte att bolaget har något stöd i statistiken för att ta ut olika premier för män och kvinnor:
- Den är inte helt entydig. Män och kvinnor råkar ut för lite olika typer av olyckor och kanske i olika åldrar, men vi kan inte slå fast att ett av könen råkar ut för flera olyckor än det andra. Och vi vill inte göra skillnad mellan unga män och kvinnor:
Är detta en konkurrensfördel för TryggHansa?
- Jag tror att kunderna uppskattar att vi inte har kön som parameter, men det är svårt att säga om vi därmed får flera kunder, säger Malou Sjörin.