Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Parkeringsbolaget Västia står fast vid att Olga Smirnova måste bevisa med kvitto eller kontoutdrag att hon faktiskt har handlat i någon av de butikerna, som har besöksparkeringen, vid den tidpunkt då kontrollavgiften utfärdades. Bild: Per Wahlberg

Krävs på bevis efter att hon fått rätt i ARN

Bilen stod på en gratisparkering som tillhör två butiker och bötfälldes. Detta efter att ”en vakt såg Olga Smirnova lämna området”. Hon har betalat kontrollavgiften och fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden att den ska återbetalas – men p-bolaget vägrar.
– Nu handlar det om rättvisa, inte pengarna, säger hon som är beredd att ta ärendet vidare.

Olga Smirnova bor på Hisingen i Göteborg och åker ofta bil till samma två butiker för att handla frukt och grönsaker respektive specerier. Hon parkerar då på besöksparkeringen, där kunder får stå en timma vissa tider utan att betala.

Den ena butiken ligger i direkt anslutning till p-platsen och den andra på andra sidan gatan. Bland annat har matbutiken ryska solrosfrön som hon gillar och bovete som familjen kokar gröt på.

– Jag handlar ofta där, säger Olga Smirnova.

Bilen är registrerad i Litauen

Bilen som fått böter är registrerad på hennes mamma i Litauen. Dagen för händelsen var redan långt tillbaka i tiden när hon uppmärksammades på det som uppges ha hänt, när posten med kontrollavgiften kom till hennes mamma.

– Jag kan inte heller minnas om det var jag, min man och jag eller min mamma som hade bilen den dagen, berättar hon.

LÄS MER: Allt fler missnöjda konsumenter anmäler företag

Hon kan alltså inte komma ihåg om det var hon som var på p-platsen den dagen när kontrollavgiften utfärdades, vilket vakten uppgett som såg henne ”lämna området”. Däremot minns hon säkert att hon inte fått någon böteslapp på bilen.

– Och om jag gick någonstans gick jag kanske till den andra butiken.

Posten med kontrollavgift och påminnelse skickades under en period när mamman befann sig på en annan adress. Bötestillfället var i maj och när posten från Sverige kom några månader senare var Olgas mor på sitt lantställe.

Cassandra Larsson är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och den som Olga Smirnova varit i kontakt med efter att hon pratat med Västia Parkering AB, som bevakar p-platsen, första gången. Hon säger att det är många gånger är svårt att få rätt mot ett p-bolag.

">
Cassandra Larsson är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg och var övertygad om att företaget skulle följa utslaget i Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Anna von Brömssen

– Men här trodde jag verkligen att de skulle följa utslaget i Allmänna reklamationsnämnden. Rent rättsligt är det företaget som ska bevisa att hon har stått felaktigt parkerad. Det är inte hon som ska behöva bevisa att hon varit i en butik. Om de haft bevis för att hon lämnat området, skulle hon behövt motbevisa det. Men i det här läget behöver hon inte bevisa något, förklarar Cassandra Larsson.

Utslagen i ARN är rekommendationer och Västia Parkering AB:s vd Denis Anderson som väljer att svara GP i ett mejl skriver att företaget vidhåller beslutet:

– Eftersom vi redan när vi utfärdat kontrollavgiften har gjort en kvalificerad bedömning att parkeringen är en överträdelse enligt gällande reglering så kräver vi att man bevisar motsatsen, annars står vi fast vid beslutet.

Betalade under protest

Som konsument kan man välja att bestrida – eller betala under protest, den väg som Olga Smirnova valde.

– Fördelen med om man betalar under protest är att bollen ligger hos konsumenten. Då kan konsumenten i lugn och ro göra en anmälan till ARN, utan att riskera att behöva betala dröjsmålsränta eller andra förseningsavgifter, förklarar Cassandra Larsson.

Om konsumenten istället bestrider fakturan finns risken att företaget tar kravet vidare till inkasso, därefter Kronofogden och slutligen tingsrätten. Då har beloppet parterna tvistar, 850 kronor plus påminnelsen 100 kronor, om helt plötsligt landat på ytterligare 1 080 kronor, vilket motsvarar 180 kr för inkassokostnad, 300 kronor för ansökan om betalningsföreläggande och 600 kronor för att ta ärendet till tingsrätten.

Om ärendet handläggs i eller är avgjort av Kronofogden eller domstol får ARN inte pröva ärendet.

Däremot är Olga Smirnova nu beredd att ta frågan vidare för avgörande i tingsrätten när företaget väljer att inte följa utslaget i ARN.

– För principens skull. De måste göra rätt och jag tänker på andra som kan drabbas, säger hon.

Så fungerar Allmänna reklamationsnämnden

Konsumenter kan få hjälp i tvister med resebyråer, försäkringsbolag, banker och andra företag. Som konsument måste du först ha fått nej till din reklamation av varan eller tjänsten hos företaget innan du fyller i din anmälan.

Allt bevisning måste lämnas in tillsammans med anmälan och det finns beloppsgränser för när ärendet tas upp. Själva behandlingen av ärendet är gratis och beslutet i nämnden är en rekommendation till företagen hur de ska agera.

Nämnden prövar inte bland annat tvister inom hälsoområdet.

Företaget du anmäler ska rikta sig till den svenska marknaden eller ha tillräcklig anknytning till Sverige.

De företag som inte följer besluten hamnar sedan på svarta listan hos tidningen Råd & rön. Många branschorganisationer har som villkor att företaget ska följa utslagen i Allmänna reklamationsnämnden.

LÄS MER: Här är företagen vi klagar på allra mest

LÄS MER: Så mycket kostar dig dina felköp årligen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.