”Korkat att sätta sitt varu­märke på spel”

ANNONS
|

Hon tycker att fusk med vikt tyder på bristande omdöme hos silltillverkarna:

– Om det är konsekvent säger det väl en del om hur företagen betraktar sina kunder. Jag har lite svårt att tro att de stora kedjorna gör sånt här för att ekonomin kärvar. Livsmedelshandeln har ju klarat sig hyfsat bra, men sånt här gillar vi inte, säger Ulrika Holmberg som är chef för Centrum för konsumentvetenskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Enligt Holmberg kan den här typen av publicitet få stor effekt på hur allmänheten uppfattar ett varumärke.

– Att fuska med vikten eller priset får som regel inte några längre efterverkningar. Men om man exempelvis stoppar i nån otillåten tillsats då blir effekten betydligt längre. Det är allvarligare att äventyra någons hälsa än att fuska lite med priset.

ANNONS

Riktar sig konsumentens kritik mot butiken eller tillverkaren?

– Det är mot tillverkaren eller varumärket, så det kan möjligen bli butiken om det gäller ett eget varumärke. Men generellt smittar kritiken inte av sig på butiken. Den går fri om konsumenten får önskad hjälp.

Byline: Petter Tarenius

Byline: Nils Svensson

ANNONS