Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Paketreselagen ger konsumenterna rätt till återbetalning för resor som ställs in som nu efter utrikesdepartementets avrådan att inte resa. Bild: TT

Konsumentverket: "Resebolagen ska följa paketreselagen"

Har du börjat tänka på sommarsemester utomlands men är orolig för risken att förlora dina pengar? Här är råden från Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand. Och bolagen ska följa paketreselagen, understryker hon.

Köper du flyg i kombination exempelvis med ett boende, en turisttjänst som en guidad tur eller en hyrbil så kan det räknas som en paketresa. Det kan vara en charterresa med flygresa och hotell.

Och om du skulle behöva avboka en paketresa kan arrangören ha rätt att ta ut en rimlig avgift för de kostnader som arrangören haft på grund av din bokning, skriver Konsumentverkets tjänst Hallå konsument som svar på en av de frågor de fått från oroliga resenärer. Men enligt lag har arrangören inte rätt att ta ut avgiften om din avbeställning beror på oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet.

Paketreselagen

Om du har bokat en paketresa till ett resmål som UD nu avråder från ska du kunna avboka och kräva tillbaka pengarna för resan, under förutsättning att resan ännu inte har påbörjats.

Gäller också om du tillhör en riskgrupp och har ett läkarintyg som säger att du inte bör åka på resan.

Samt när alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt på resmålet, vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

Om du har ställt krav på arrangören om att få avboka resan och få tillbaka alla pengar men arrangören nekar kan du gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning av ärendet.

Här är en länk med information om vilka rättigheter du har som konsument med anledning av coronaviruset.

Källa: Hallå konsument

Detta gäller exempelvis vid större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet som du inte kände till när du bokade resan, som nu coronaviruset.

Har du bokat en paketresa innebär det att du därför enligt paketreselagen har rätt till full återbetalning om avrådan från utrikesdepartementet, UD, gäller för ditt resmål.

Men i söndags gick branschorganisationen SRF, Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, ut i GP och uppmanade landets reseföretag att inte återbetala pengar till resenärer för inställda eller avbokade resor, med förklaringen att paketreselagen är satt ur spel.

Pengar för inställda resor ska återbetalas.

Reaktionen från Konsumentverket är entydig:

– Jag kan förstå att branschen är bekymrad över situationen som uppstått, för den befinner sig i en svår situation. Men paketreselagen är tydlig här. Pengar för inställda resor ska återbetalas, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

">
– Att företagen är pressade förändrar inte att de ska återbetala resorna som ställs in, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Är det då inte att uppmana till lagbrott, att uppmana sina medlemsföretag att inte återbetala pengar för inställda eller avbokade resor i samband med UD:s avrådan?

– Att företagen är pressade förändrar inte att de ska återbetala resorna som ställs in, säger Maja Lindstrand.

Konsumentrådgivare Louise Ek i Göteborg ser en stor risk för att lagen ändå kan kapsejsa på konsumenternas bekostnad.

– Lagen har tagit sikte på liknande extraordinära omständigheter som coronaviruset även om det såklart aldrig går att förutspå precis alla situationer. Det har med detta som grund funnits en uttrycklig önskan både i EU:s direktiv och paketreselag att det är just konsumenten och dess ekonomi som ska skyddas, inte företagen, säger hon.

Paketreselagen fallerar

Men att i princip samtliga konsumenter som har köpt en paketresa har rätt att få tillbaka allt som man betalat för denna kan, enligt henne, leda till att de just inte får tillbaka sina pengar.

– Konsekvensen kan i stället bli att bolagen sätts i konkurs, då de inte har förutsättningar för detta om de inte i sin tur kan kräva ersättning av sina leverantörer och liknande och konsumenten får ändå inte tillbaka sina pengar. Lagen fallerar, sammanfattar Louise Ek.

Villkoren kan ändras snabbt

Hur ska konsumenter våga boka resor som ligger längre fram i tiden, men kanske inom en osäkerhetsmarginal, ifall resebyråernas branschorgan går ut och uppmanar till att inte återbetala för resor som inte kan genomföras på grund av UD:s avrådan?

– Om man som konsument vill boka nu, kolla villkoren noggrant. Man kan se efter om researrangören erbjuder ombokningsbara biljetter, vilket flera resebolag och flygbolag gör nu. Man kan också se om man tycker det är värt att boka en återbetalningsbar biljett. Se efter vad de erbjuder just nu, eftersom villkoren ändras snabbt, tipsar Maja Lindstrand på Konsumentverket.

LÄS MER: Kontanter – en fråga om samhällets säkerhet vid en kris

Exempelvis resebyrån Apollo går redan nu ut med att från och med 5 mars får deras resor som bokas under perioden 13 april-4 oktober utan extra kostnad ombokas till annat hotell eller annan destination fram till två veckor före avresan. Detta gäller vid ett tillfälle under 2020.

– Sedan kan man också tänka på att betala med kreditkort. Du ska ha en kredit kopplat till det. Fördelen är att om man betalat med kredit så har man rätt att vända sig till sin kreditgivare, normalt sett en bank, och konsumenten kan ställa samma krav mot banken som mot sin motpart, säger Maja Lindstrand.

Det hon syftar på är invändningsrätten i konsumentkreditlagen, som innebär att när ett köp har genomförts på din kredit på ett betal- eller kreditkort finns det möjlighet att göra samma invändningar mot kreditgivaren som konsumenten hade kunnat göra mot säljaren. Detsamma gäller om du som konsumenten har valt att betala ditt köp på faktura.

">
Anna Hult, jurist på Konsumentverket, redogör för det extra skydd det kan innebära att köpa sin resa på kreditkort eller med faktura.

– Det krävs att konsumenten har rätt att få återbetalning från säljaren för att man ska kunna få återbetalning från sin bank istället. Konsumenten kan inte få mer från sin bank än vad säljaren var skyldig att återbetala, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Exempelvis kan konsumenten kräva återbetalning från sin kreditgivare istället för från säljaren efter en konkurs.

Invändningsrätten gäller alltså inte bankkort utan kreditfunktion. Är du som konsument osäker på vilken typ av kort du har: kontakta din bank eller kortutgivare för att få korrekt information.

Vad mer är viktigt för konsumenterna att tänka på när de bokar resor framöver?

– De kan också se över sitt försäkringsskydd, säger Maja Lindstrand.

Kolla vad det står om reseskyddet i din hemförsäkring och om du har eller vill teckna extra reseskydd. Det kan också ingå en reseförsäkring med avbeställningsskydd som kompletterar din hemförsäkring om du köper din resa via bank- eller kreditkort. Läs vad det står i dina villkor.

Du kan också leta efter researrangörer som har resegaranti. Finns registrerade hos Kammarkollegiet. Då har du som konsument som beställt en paketresa ekonomiskt skydd om företaget blir insolvent, det vill säga oförmöget att återbetala dig.

Anmäla resebolaget till ARN

För att Allmänna reklamationsnämnden ska pröva din tvist krävs:

Du måste först ha vänt dig till företaget med ditt krav.

Företaget ska sedan ha sagt nej, helt eller delvis, till kravet eller inte svarat alls.

Det ska ha gått cirka en månad utan svar.

Om du inte reklamerat till företaget kommer ARN att avvisa din anmälan.

All bevisning måste vara skriftlig.

Anmälan kostar inget.

Källa: ARN

Researrangörerna uppdaterar kontinuerligt sina hemsidor om vad som gäller.

Exempelvis Ving lovar att följa paketreselagen och att återbetala kostnader. För resor från 15 april gäller deras vanliga om- och avbokningsregler.

Rolfs Flyg och buss agerar enligt UD:s råd och alla som bokat resor ska återbetalas, och beslut om ifall resor ska ställas in från den 15 april fattas kontinuerligt.

Tui skriver att information om avbokade resor går direkt till flygbolaget och att de returnerar pengarna på samma kreditkort som betalningen har gjorts med. Tilläggstjänster får man själv hantera separat med flygbolag respektive resebyrån.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.