Konsumentministern: "Upprörande"

ANNONS
|

Hon uppmanar alla konsumenter som inte får den hjälp de vill ha att ta chansen och byta leverantör.

- Titta på andra alternativ om informationen du får inte är vederhäftig, säger hon.

Ofta är det valen av elleverantör och teleoperatör som orsakar störst problem eftersom det fortfarande är så svårt att jämföra de olika företagens priser och erbjudanden.

Att det dessutom, som GP:s undersökning visar, inte går att lita på svaren man får från olika företags och myndigheters kundtjänster gör knappast valen lättare.

- Jag förstår att det är svårt att välja många gånger. Det tar dessutom tid och många är stressade, säger Ann-Christin Nykvist.

ANNONS

Men konsumentministern säger att det ska bli bättre framöver. Den nya prisinformationslagen trädde i kraft i fjol och till sommaren ska Konsumentverket sjösätta föreskrifterna för elmarknaden. Arbetet med föreskrifter till telemarknaden pågår också. Det kommer att innebära en skärpning av kraven på företagens prisinformation.

Hur ska man bära sig åt för att göra alla val som påverkar ens privatekonomi så mycket?

- Ta hjälp av de rådgivningsbyråer som finns inom både el, bank, finans och försäkring. Konsumentverket och konsumentvägledningen i kommunen kan också hjälpa till att ge överblick av valmöjligheterna, säger Ann-Christin Nykvist.

De rådgivningsbyråer som finns idag är Konsumenternas försäkringsbyrå, Konsumenternas Elrådgivningsbyrå och Konsumenternas bank- och finansbyrå. De drivs av respektive bransch i samarbete med myndigheterna.

- Jag har diskuterat med telebranschen och den verkar villig att starta en rådgivningsbyrå också, säger Ann-Christin Nykvist.

ANNONS