Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tio i topp-listan består av företag som konsumenterna klagat mest på och som Konsumentverket har startat tillsynsärende mot under 2021. Bild: Oyvind Lund
Tio i topp-listan består av företag som konsumenterna klagat mest på och som Konsumentverket har startat tillsynsärende mot under 2021. Bild: Oyvind Lund

Konsumenternas skamlista på värsta företagen

I år hamnar tre telekomföretag på tio i topp-listan med de företag som konsumenterna klagat mest på till Konsumentverket. Råd & rön har gjort sammanställningen där Svenskt Fordonsskydd ligger etta.

Topplistan består av de företag som fått flest anmälningar mot sig under året fram till sista oktober, samt Konsumentverket har öppnat tillsynsärende mot.

I topp återfinns Svenskt Fordonsskydd som 934 konsumenter har anmält. De har fått ett erbjudande från företaget om förlängd garanti men uppfattat det som en faktura.

Svenskt Fordonsskydd svarar enligt Råd & rön i ett mejl att kritiken är felaktig och hävdar att det tydligt framgår att det är ett erbjudande, eftersom det står ”nyteckning av garanti” i högra hörnet.

När det gäller de tre telekombolagen på listan handlar det om konsumenternas frustration över hur företagens kundtjänster fungerar. Anmälningarna mot dem har ökat i år.

I Konsumentverkets granskning av telekombolagen ingår Telia, Tre, Telenor och Tele2, varav tre återfinns på topplistan, samt deras varumärken Halebop, Hallon, Vimla och Comviq.

Svårt säga upp avtal hos Telia

Telia har fått 513 anmälningar och där handlar anmälningarna till exempel om att det är svårt att säga upp avtal och att vissa konsumenter har blivit fakturerade trots att de har sagt upp avtalet vid kontakt med kundtjänsten.

Anna Span som är chef för Telias kundrelationer säger till Råd & rön att orsaken till att antalet missnöjda kunder har ökat är att företaget har bytt kundsystem.

– Det var något vi gjorde för att vi skulle få ett bättre och enklare system, men bytet fick större effekt för kunderna än vi hade räknat med.

Trodde bilvärderingen var gratis

325 personer har anmält det lettiska företaget Swedtrust SIA, som bland annat driver Bilprisinfo som ligger på tredje plats. Sajten erbjöd värdering av bilar online, som konsumenterna uppfattade som en gratistjänst och blev förvånad när det senare dök upp en faktura på nästan 2 000 kronor.

Under året har 99,92 procent av alla konsumenter fått tillbaka sina pengar för inställda flyg från SAS och Konsumentverket har lagt ner ärendet mot flygbolaget.

LÄS MER: Rekordstor uppdatering av företag på Svarta listan

  1. Svenskt Fordonsskydd Ltd
  2. Telia
  3. Bilprisinfo
  4. Tele2
  5. Allente
  6. SAS
  7. Telenor
  8. Viaplay
  9. Bilkontroll
  10. Viasat

Skamlistan är en lista över de företag som har fått in flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket mellan 1 januari och 31 oktober 2021. Stora företag som har många kunder kan få många olika sorters anmälningar emot sig utan att ha gjort något fel och Råd & rön vill inte att ett företag ska hamna på listan bara på grund av dess storlek. Därför krävs det också att myndighetens jurister har öppnat ett tillsynsärende mot företaget.

Viasat har slagits ihop med Canal Digital och bildat Allente.

Källa: Råd & rön

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.